Wednesday

lega yg teramat utk mgguni okay!

Alhamdulillah... (●*∩_∩*●)
akhirnya...
berakhirlahhh kesibukan mgguni je..ngeh3..=p

------>test kimia yg amat difikirkan amat menakutkan pd mulanya..hehehe
------->test maths yg byk dibantu oleh dr fazlul!yeah..thx dr..;)
------->presentation bm
------->presentation wus101
-------->segala jenis tutor kimia
-------->lab report terakhir utk sem 2 09/10!!!!!!!!!

hahah..kelakar lak gi tulis bende2ni...ter skema pulak..=p

hahha...biasalahh..nk berjaya kena skema sket...xleh enjoy sakan....faeizen's style!haha..
dan..biasalah..setiap yg datang mesti pergi...dan now..ade yg baru menyusulllll
sepeerti --------> assignment tekno E
---------------->assignment maths
---------------->study for mass balance test next week
----------------> study for techno E test also nx week


inilah rutin harian ble dah pilih course engineering..[chemical engineering]..=,='
so, bg sesape yg rase dapat result gempak mase spm...ni la rutin korg ble amek degree nnt after matriks yg setahun jetu...;)..bukan ape..sy tgk budak2ni...lom pape lg dah berangan overseas...mereka xtau lg...cabaran sbg student u...lg2 budak sbp..sbb sy dulu2 sbp jugak..tau ape kelebihan budak luar,...budak sbp just ade kelbihan dalam menjaga masa, berdisiplin(ooOO berdisiplinkah ku?? =p ),padahal..di u ni..mmg kena survive..berdikari..nota xdtg bergolek..sesape yg dah slalu duk asrama..jgn jd macam burung yg baru bebas dr sangkar! control urself oke! ;)..bg sesape yg xreti berkawan..mmg kena berkawan jugak..penting! teamwork! nnt ble kerja, communication skill & teamwork mmg penting..bukan juz tgk result je..of course lahh 1st thing dilihat ialah result, tp nk ke kne reject pas dikenal pasti sbg org yg tau belajar je?
huhu...hmm..harap2 sy pun nnt dpt meng'aktif'kan diri lg next sem...=)

cuba lg dan cuba lg ya!!! sy ngaku sy penah gagal...dan bersyukur gagal tersebut xlah terukk sgt sbnrnye...tp cuba byg kan klau lah sampai harini xjumpa dgn kegagalann tu...adakah sy akn menjadi Fa'eizen yg skrg? TIDAKKKKKKKKK...huuhuuu.....jd...guru yg terbaik ialah pengalaman..

"even to enter the exam room is a SUCCESS
even to finish writing an exam is a SUCCESS"


jangan pernah ngaku kalah ye!

"Rasulullah SAW bersabda : “Sungguh, seandainya kalian bertawakkal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakkal, niscaya kalian akan diberi rezeki sebagaimana rezeki burung-burung. Mereka berangkat pagi dengan perut lapar, dan pulang petang hari dalam keadaan kenyang"
- HR.Ahmad,Tirmidzi,Ibnu Majah,Ibnul Mubarak,Ibnu Hibban,Al Hakim,Al Qudha’i dan Al Baghawi dari ‘Umar bin Khaththab r.a



Tuesday

KALAULAH AKU SEPERTI NISA...;)

subject: Cerpen Sedih.... (Sediakan tisu sebelum baca)]


Aduh....sakitnyer...isk..... aduuh....Bang sakit
nye tak tahan saya" keluh
Nisa pada suaminya Zakri.
"Apelah awak nie....lama sangat nak bersalin dah
berjam-jam dah tak
keluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. Nih
mesti ader benda yang tak
elok awak buat , itu lah sebab lambat keluar budak
tu banyak dosa la tu"
rungut Zakri pd Nisa.
Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak,
hampir 1 jam Nisa dalam
bilik
bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa
bila Zakri berkata
begitu.
Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati
Zakri terhadapnya.
Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya.
Jururawat datang
memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor
Johari. Doktor Johari
(Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan
keperluan menyambut
kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit
dan air mata meleleh
panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi
rungutan Zakri tadi.
Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ..."Come on Nisa u
can do it...once
more...." Kata ransang Doktor Johari itu membuatkan
Nisa bertenaga dan
sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good
mummy" kata Doktor
Johari selepas menyambut baby yang keluar itu.

Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran
untuk kali kedua dan
keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got
twin, boy and girl,
putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa.
"Tahniah Zakri,it's
a
twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri.
Zakri hanya
mendiamkan
diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya,
kembar pulak.
Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat
bagaimana keadaan kelahiran
anaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad
Danial dan Nur Dania.Nisa
berasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat
kata-kata Zakri padanya
sebentar tadi.
Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu
kecil hati . Tapi Nisa
tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada
emak, Nisa akan
dimarahi
semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial
dan Dania
diletakkan
dinursery di Hospital itu sementara menanti Nisa
berehat kemudian dapatlah
Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh
kembar Nisa.
Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali
detik-detik semasa
Nisa
mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi
Nisa, ada sahaja yang
tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada
sahaja tuduhan yang
tidak
masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak
sanggup Nisa hadapi semua
itu
tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan
pendirian Nisa.
Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak
percaya Nisa mengandung
anak
dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal
samada Nisa
mengandung.Zakri
ragu anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh
terima baru tiga bulan
kahwin
dah mengandung...Nisa dah 2 bulan...Nisa cuma
kosong selama sebulan
selepas
berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.

Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa
gembira bila
mengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi.
Perasaan hati Nisa bangga Nisa
dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang
Nisa dapat hanyalah
tuduhan
yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa.
"Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu
pelembut, suka
berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja.
Nape Bang?"soal Nisa
pada Zakri .
"Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak"
Zakri menempelak Nisa
"Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah
Zakri lagi.
"Abg syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abg syak
yg bukan-bukan,Nisakan
isteri Abang yang sah tak kan Nisa nak buat jahat
ngan orang lain pulak
Bang"? terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita
rezeki awal,tak baik
cakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum
dan menghampiri sambil
memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan
pelukan Nisa dengan kasar
sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan
sedih. Zakri buat tak
tahu sahaja.
Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu
menangis. Terasa dada
Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya
yang sah.
"Woi, benda-benda tu bole terjadilah Nisa, kawan baik
ngan bini sendiri,
suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu
pun bole jadi tau
apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan kau
lama tu yang satu
opis
ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak
tu"marah Zakri.
"Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak
senonoh ....heee
teruk.
Nasib aku la dapat bini cam engkau ni"kutuk Zakri
lagi pada Nisa.
"Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang
bukan-bukan saya bukan
perempuan
tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni
, saya bukan jenis
macam
tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama.
"Walaupun saya tak tau
asal
usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan
berterima kasih pada emak
kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging
saya sendiri" kata Nisa
pada Zakri.
"Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya
walaupun saya tak pernah
tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan
saya kedunia,"ucap
Nisa sambil menangis.
Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri
ke tempat kerjanya
apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau
tempat Zakri bekerja.
Zakri
bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan
kerjanya mengikut
shif.Kalau
Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri
sehingga pukul 10.30
malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli
belah itu tamat waktu
perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan
keluarga lain dengan
mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa
terpaksa berbuat demikian
kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi.
Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan
juga. Tetapi
kadangkala
Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah
Nisa menaiki bas.
Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu
bersalin Nisa.
Kalau diminta jemput...macam-macam kata kesat
dilemparkan pada Nisa,
perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah,
lagak kaya lah.
Pernah
suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa
lambat sampai sakit
pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri
tiba-tiba naik angin dan
cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak
sedar dirilah, tak
layak
jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista
dilemparkan pada Nisa.
Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, ngadu kat
emak takut dimarahi
pula...bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan
berlakun yang mereka
tidak bergaduh...Nisa sedaya upaya tidak mahu
menunjukkan yang masalah
melanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam
keadaan yang begitu Nisa
masih
mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya.
Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik
rambut Nisa dan
menghantukkan kepala Nisa ke dinding...Nisa hanya
mampu menangis dan
menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah
Mak Usu Nisa yang
ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak
Nisa dah seminggu pergi
ke sana untuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa
mendesak agar
bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya ,
"Kita nak jalan jauh
ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong
apa yang patut.
Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat
tak masa kita
kahwin
mereka bekerja keras kan"kata Nisa pada Zakri. Zakri
ketika itu sedang
berehat menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari
dah mula gelap,takut
plak hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri
bangun dan mukanya
bengis
memandang Nisa "Kau tahu aku penatkan, tak boleh
tunggu ker,suka hati aku
lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi langsung
ker"marah Zakri.
"Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi
Bang masih penat lagi,
Nisa
cuma nak ingatkan Abang saja"Nisa memberitahu
Zakri. Zakri datang pada
Nisa
dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya
kepala Nisa kedinding.
Nisa
tak dapat buat apa. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat
demikian...terasa kebas
kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepala Nisa
dibuatnya."YA ALLAH
kau
kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilah aku dan
kandungan aku dari bahaya
YA
ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisa memencilkan diri
Nisa disudut dinding
dan menangis.
Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa
macam nak pecah. Kebas
masih lagi dan membengkak...berdenyut2..."Bang,
Nisa minta maaf jika Nisa
membuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri
sambil teresak-esak.
Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri.
"Sapa plak nie sebok
je...."Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak
dengan kawan-kawan di salah
sebuah café. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat wad tak
gi jengok ke, apa
punya
laki ko nie? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri.
"Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung berak
cangkung,
ha,ha,ha"gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma
berdiam diri.
"Senangnya hidup Zakri nie tak ader risau langsung
pasal bini dia"cetus
hati
Azlan. "Akulah kalau bini aku masuk wad bersalin aku
sentiasa dok sebelah
dia tau...mereka perlukan kita masa tu...nyawa
mereka dihujung tanduk
semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah
daging engkau tau,cuba
fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri.
"Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat
dah, sekarang tengah
berehat laaa, apa aku nak risau lagi" jawab Zakri
selamba.
"Suka hati kau lah, tapi kalau ader apa-apa nanti
kau jangan menyesal
Zakri,
sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi.
Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri.
"Hello Zakri speaking" jawab
Zakri.
"Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah
Zakri, pasal Nisa, datang
segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkan
diri........."panggilan
kecemasan dari Doktor Johari
"Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I
datang"...tuttttttt. Zakri
menamatkan
perbualannya dengan Doktor Johari.
"Lan. Kau ikut aku, Nisa tak sedar diri ..."ajak
Zakri pada Lan.
"Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada
Zakri.
"Alah jom ler cepat" desak Zakri.
"Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa
mengalami pendarahan otak
yang
serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh
atau...terhantuk kuat cause
sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada
tanda lebam. Mungkin
kesan
dah lama? tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin
penjelasan Zakri.
Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri
teringat yang dia pernah
menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa
kedinding
sekuatnya...dan
selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawa
Nisa ke Klinik untuk
membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian
itu Nisa sering sakit
kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah
mengendahkan kesakitan
Nisa....baginya Nisa mengada-ngada ..saja buat
sakit untuk minta
simpati...tetapi sebaliknya.....Zakri hanya
diam...."YA ALLAH apa aku dah
buat" rasa bersalah membuat dirinya rasa
menggigil...
"Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu
sakit kepala sewaktu
Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit
yang amat sangat
katanya
so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat
scanning di kepalanya
dan
confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia
sudah ditahap yang
kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana
Nisa tidak mahu di
operation
sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah
pergi dulu dengan
tenang.Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau
membaca diarinya. I'm
really
sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat
menghalangnya" kata
Doktor
Johari lalu memberikan Zakri sebuah diari yang
berbalut kemas dengan kain
lampin baby yang masih baru.
Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran
diari Nisa, setiap
lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang
berlaku pada Nisa
pada setiap hari , Zakri membacanya sepintas dan nyata
keluhan,kesakitan
segala luahan rasa Nisa semuanya tertera di diarinya.
Dan Zakri dapati
setiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri
terhadap Nisa..."YA
ALLAH kenapa aku buat Nisa begini" terdetik hati
Zakri selepas membaca
tiap
lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri
mukasurat akhir lembaran
diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang
telah kering...membuat
Zakri
tertarik untuk membacanya...
Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang...
"SELAMAT HARI ULANG
TAHUN
PERKAHWINAN YANG PERTAMA"
Assalamualaikum. Abang, Ingat tak bunga Ros merah
ni, Abang berikan pada
Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan
bunga tu Bang...Bunga
inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan
Abang. Nisa benar-benar
menyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang
abang bagi pada Nisa.
Abang tak pernah tahu kan... Itulah salah satu
buktinya betapa sayangnya
Nisa..
Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang
panggil Nisa AYANG seperti
kita baru kahwin...Abang panggil Nisa
AYANG...terasa diri dimanja bila
Abang
panggil Nisa cam tu...walaupun Nisa dapat merasa
panggilan AYANG itu
seketika sahaja. Abang dah banyak berubah.
Perkataan AYANG telah hilang
dan
tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah
Abang pada Nisa?
Abang...mukasurat nie khas utk Abang. Bacalah
semoga Abang tahu sayangnya
Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari
ulangtahun perkahwinan kita
yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang.......Danial
dan Dania. Untuk Nisa
tak
perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa
inginkan melainkan kasih
sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari
ketenangan dan kedamaian
untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA.
Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania
dengan baik dan jangan
sekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak
tahu apa-apa. Itulah
hadiah
paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah
darah daging Abang.
Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi
bukan mereka. Sayangilah
mereka...Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada
hubungan dengan sesiapa
melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga
Nisa hanya untuk Abang
seorang.
Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa
walaupun Nisa in cuma
menumpang kasih disebuah keluarga yang menjaga Nisa
dari kecil hinggalah
Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap
Abang tidak akan
mensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu
mereka mengikut jejak
kehidupan Nisa yang malang kerana menumpang kasih
dari keluarga yang bukan
dari darah daging Nisa...tapi Nisa bersyukur kerana
dapat mengecapi kasih
sayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap
sangat Abang akan sentiasa
memberitahu pada kembar kita yang Nisa ibunya akan
sentiasa bersama
disamping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat
membelai dan hanya
seketika
sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air
susu Nisa.
Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA
adalah darah daging
abang...Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan
minum Nisa selama setahun
kita bersama.
Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania
berilah pada emak
Nisa
supaya emak menjaga kembar kita dan segala
perbelanjaan Nisa dah buat nama
emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar
kita sekurang-kurang
terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nanti
bila memandang kembar
kita. Comel anak kita bang...Dania mengikut raut
muka Abang...sejuk kata
orang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikut
iras raut wajah
Nisa...Ibunya...sejuk perut Nisa mengandungkan
mereka. Inilah peninggalan
Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi
menyayangi dan mengingati
walaupun
Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.
Wassalam.
Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua.
Doakan Nisa.
Ikhlas dari
Nur Nisa

"Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan
semangat kau, kau masih ada
Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk
membisu. YA ALLAH,Nisa
maafkan Abg Nisa. Zakri longlai dan diari
ditangannya terlepas, sekeping
gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa
jatuh dikakinya dan Zakri
mengambilnya.
Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING
GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT
NISA
DAN SEKELUARGA. NISA DISAMPING SUAMI TERCINTA
SELEPAS DIIJABKABULKAN.
SEMOGA
KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI
NISA DAN KELUARGA NISA
HINGGA KEAKHIR HAYAT NISA.
Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan
merangkumi seluruh
tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi
satu setiap
perlakuannya
terhadap isterinya Nisa seperti terakam dalam kotak
otaknya...setiap
perbuatannya...seperti wayang jelas terpampang...
kenapalah sampai begini
jadinya...kejamnya aku...Nisa, Nisa, Nisa maafkan
Abang Nisa.
Sewakt jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat
memilukan. Zakri tidak
terdaya
untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas
pemergian Nisa.
Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan
Dania sentiasa di dalam
pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah
Nisa, Zakri lihat muka
Nisa tenang bersih dan Zakri kucup dahi Nisa buat
kali terakhir
seakan-akan
lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang
minta ampun dan maaf"
bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil
menangis dengan berjuta
penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri
meletakkan kembar disisi
ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari
bedungan terkeluar
seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali
terakhir dan terlihat oleh
Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata
Nisa. Meleleh
perlahan-lahan bila kembar itu diangkat oleh Zakri.

Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri
dan diberikan kepada
neneknya. Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai
yang mengiringinya
termasuklah kembar bersama. Walaupun kembar tidak
tahu apa-apa tapi
biarlah
kembar mengiringi pemergian Nisa, Ibu mereka yang
melahirkan mereka.
Amat sedih ketika itu. Zakri tidak mampu berkata
apa-apa melainkan
menangisi
pemergian Nisa yang selama ini merana atas
perbuatannya. Dan akhirnya
Jenazah Nisa selamat dikebumikan. Satu persatu
orang ramai meninggalkan
kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri
keseorangan di pusara Nisa
yang
merah tanahnya...meratapi pilu, berderai airmata
dengan jutaan penyesalan
...YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya
KAU sahaja yang
mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YA
ALLAH....akhirnya Zakri
terlelap disisi pusara Nisa bermimpikan oleh
Zakri,Nisa datang mencium
tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan
lembut mulus.
Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan
terpancar dimuka Nisa
Putih
bersih. Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa,
Nisaaaaaa. Zakri terjaga
dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar
menangis. "YA ALLAH
,Zakri,Zakri
bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik,
kenapa kau tidur kat
sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri.
Dari jauh Zakri lihat
emak
dan kakak ipar mengendung kembar. Mereka menangis.
Zakri berlari menuju ke
arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak
kembar dan secara
automatik
kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak
ayah, ayah akan
menjagamu
nak...kaulah penyambung zuriat, darah daging
ayah... emak, abang dan kakak
ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah
meninggalkan pusara
Nisa...


Hmmm...sedih ke tak? aku dah terasa lain macam jer.
Tapi yang pasti email
ni
aku takkan delete sampai bila bila. Mana la tau
boleh dijadikan peringatan
suatu hari nanti.

Moral value cerita ni:
Kalau korang lelaki, and buat camni kat bini, korang
ni memang bangsat
abis
la.
dr fyza.
thx fyza...;)

Monday

Islam dihina???



¸.·´¯`·.¸¸><((((º> ¸.·´¯`·.¸¸><((((º>


Al-Baqarah : 120] "Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk yang benar. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu."

Allah bersumpah dengan lafaz "Lan" - iaitu Yahudi dan Nasrani tidak akan redha dengan Islam - sampai bila-bila. Hatta ila yaumil qiyamah.



Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahaya
Nya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan yang demikian).-as-shaff-8

Risau gle ble tgk ape nak jd la dgn krg kafirni..pic ni dapat dr fedtri...sedih dgn keadaan skrg..mmm...xabis2 dengki dgn islam..walaupon ISLAM ditindas, dipijak, dihina, dicaci, namun keteguhan keimanan terus tersemai di dalam hati..
Janji Allah sentiasa dipegang iaitu Islam akn menang di akhir zaman..buat selamanya~~

okay;))) cerialah ye...yakin pd Allah...

Doa ke atas orang kafir yang memusuhi Islam merupakan senjata orang-orang Islam dalam operasi JIHAD dan menjadi sumber kekuatan bagi orang-orang Islam di medan pertempuran sebagai firman Allah swt :-

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
"Wahai orang-orang yang ... See Moreberiman! Apabila kamu bertemu dengan sesuatu pasukan (musuh) maka hendaklah kamu tetap teguh menghadapinya dan sebutlah serta ingatilah Allah (dengan doa) banyak-banyak, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan). " - [al-Anfal : 45]

JUST THINK POSITIVE
orang yang edit gambar ni macam nak bagitau sebenarnya islam( orang yang sedang bersujud pada ALLAH ) ni memang kuat...hehehe;))btul x..;)


alhamdulillah..(◕‿◕✿)

Setelah berbulan x update...huhu...busy sgtke??maybe..maklumlah budak baru nak belajar jd blogger..huhu

dr beberapa bulan yg lalu mmg sgt busy gile..xtau la mcm nak nangis...tp ni yg sy rase sgt bersyukur..sbb bila kita rase makin sibuk,masa akan digunakan dgn sebaik yg mgkn tanpa ada penangguhan;))

oh oh ye..even rase mcm dah berhabuk kenanganni..tp xla habuk sgtkot..nk share pengalaman di muka head..best..1st day je adventure la sgt..hujan..naik bot..turun bot..akhirnya smp la ke muka head...huhu..

mula2 bosan gak la dgr ceramah..how to achieve succcess..mgkn the way he try cam x brape nk tarik kami utk berjam2 lamenye...daya fokus yg sgt kejap bertahan..oh oh..haha..then mkn je kejenye..balik bilik tdo..huhu..girls dpt flatlet..boys dpt rumah pjg kot..haha.kami siap adde aircond lg..best la..weee...solat subuh bersama,riadah bersama,slot berrsama lecturer..sy dpt prof latif..my dean of chemical eng..amikk ko..hahhaha....we share a lot of things..thx guys..

then last day, dpt jumpa senior2 yg mmg dah hebat gle..lg2 khozema...waduhh..ble dpt jd mcm dia..mm..ala..msti bleh punye..YAKIN!!!smgt mmg membara2 nk berubah after blk dr kem ni..yuhuuuuu..selamat berjuang kwn2 ku semua...7 sems to go..19 days to go for our final exam..gambateh!