Thursday

merdeka

yuhuuuuuuuuuuuuu..sudah tamat riwayat exam..huhu...best..
pasni..sy punye plan--------------->

1.beli tiket blk jb..hehe...ari sabtu oke...mau kemas dgn sopan santun...hihi
...

2.nak gi rumah DR SUHAIRI..hihi sajeje ckp kat die sy xpegi...

3.Nk download byk2 muvi wat simpanan...

4.pasni puasa fb, berjuadahkan blog plak...haha..

5.nak balik3....

6.amek lesen moto+kete...weeee~~

7.nak keje part time kat umah...heheh...mesti kena keje..lau x...isk3..bajet pas grad kena ade lbh RM10000 dlm bank...[xmntk duit abg2 akk...haha..adik yg baikkan sy..hihi]...xlah..actually diorg dah ade family..xnaklah susahkan diorang...tu hak fmly diorang...sy ni..ade JPA..so,...insyaAllah leh survive lg tanpa meminta2..

8.nak layan,gomol2 anak sedare,...hahaha...i like kids but not at the time they are crying like..huh..=P...BINGIT sket...tp klau dpt pujuk tu..alangkah bahagia dan bangga...heheh

9.nak gi jalan2 kat jb dgn kawan..pastu move to terengganu if abg ajak izinkan..takut die xbg...

10.bertawakal...result sem2...=)


WALAUPUN DI SAAT AKHIR INI MCM2 BENDA DTG BERGOLEK KAT SY...DAH MCM

SETAN GONDOL OPPSS...DAH MCM PAPE LAH YG MENGHANTUI FIKIRAN SY SELAMANI BERJAYA DIATASI DGN SEBAIK MGKN....really?huhu...dunNoE..HEHE...


Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi, musuh dari kalangan orang-orang yang bersalah; dan cukuplah Tuhanmu (wahai Muhammad) menjadi Pemimpin (ke jalan mengalahkan mereka) serta menjadi Penolong (bagimu terhadap mereka).
Surah Al-Furqaan ayat 31

anda juga mungkin rase berminat[mgknlah] =P :

1. 75 RANDOM Q's

2 MARI KITA CUBA JD KEKASIH NYA YG PALING TOP =)

3. KEREDHAANMU

Tuesday

75 random Q's

Random
Do you have any pets?nope
What color shirt are you wearing?yellow
Name three things that are physically close to you:lappy, phone, tissue
What is the last book you read?chemistry reference book
Are you or were you a good student?definitely (: hoho
What's your favorite sport?senaman jari. pnah dgr x? haha iaitu texting.
Do you enjoy sleeping late?yupe
What's the weather like right now?cloudy..sweet and calm morning
Who tells the best jokes?ijat...haha
What was the last thing you dreamed about?dpt mkn big apple...
Do you drive? If so, have you ever crashed?i do not.
Do you believe in karma?yes.
Do you believe in luck?yeap.
Do you like your eggs scrambled or sunny side up?yupe
Do you collect anything? If so, what?yes. brooch..hahah..a lot oke!=p
Are you proud of yourself?ish2...mane leh-__-"
Are you reliable?yes
Have you ever given money to a bum?no
What's your favorite food?nasi goreng kg pedas gle2 telur mate kerbau..hihi
Have you ever had a secret admirer?mmm (:
Do you like the smell of gasoline?of course x! sy ade resdung dan athma oke!
Do like to draw?kecik2 je..skrg tgn dah keras...
What's your favorite invention?cellphone.
Is your room messy?no.
What do you like better: oranges or apples?apples.
Do you give in easily?kkdg..
Are you a good guesser?tak !hahah...
Can you read other people's expressions?usually yes...
Are you a bully?yes (:
Do you have a job?not yet...keje jwb examje la..haha
What time did you wake up this morning?04.00am
What did you eat for breakfast this morning?sy mmg ske bfast oke..sgt nikmat..papeje pun sy mkn..hoho..tekak buaya(okelatu)...=p
When was the last time you showered?baruje pg td
What do you plan on doing tomorrow?study 4 exam
What's your favorite day of the week and why?saturday...completekan diri yg mana x ckup lg...=p phmke?haha
Do you have any nicknames?ade lah..tp mls nk tls.=p
Have you ever been scuba diving?not yet..tatottt laa
What's your least favorite color?orange
Is there someone you have been constantly thinking about? If yes, who?yes.my sis.................
Would you ever go skydiving?nope
What toothpaste do you use?darlie..ntah..men beli je kkdg..
Do you enjoy challenges?sometimes
What's the worst injury you have had?eksiden mase bwk beskal time hujan lebat nk gi sek agama...oohh..lutut ku terkoyak berdarah sbb terseret kat jln raya ber tar...+kain sek koyak+bakul beskal patah+siku berdarah...oke..xmo cte...kngn pahit...>.<
What's the last movie you saw?korean movie: boys over flower..berjaya dah abeskan..-_____-'
What do you want to know about the future?who will be my husband.haha
What does your last text message say?xtido...bace kimia sket...
Who was the last person you spoke over the phone to?mira
What's your favorite school subject?chemistry
What's your least favorite school subject?skrg ke?klau dlu2 sejarah kot..hehe..ampun ckgu aziz..=p
Would you rather have money or love?love
What is your dream vacation?ohh klaulah..xpela..scret.
What is your favorite animal?meowwwwwwwwwwwwwwww...hihi
Do you miss anyone right now?YES I REALLY DO
What's the last sporting event you watched?chem nite maybe
Do you need to do laundry?yela
Do you listen to the radio?for sure la
Where were you when 9/11 happened?ta penting nk ingt
What do you do when vending machines steal your money?ketuk2 haha
Have you ever caught a butterfly?ta pyh tgkp die dtg sndiri (: i luv it...
What color are your bed sheets?purple
What's your ringtone?ape ek...
Who was the last person to make you laugh?asmidar
Do you have any obsessions right now?yes
Do you like things that glow in the dark?yup
What's your favorite fruity scent?mango
Do you watch cartoons?sangat tidakk
Have you ever sat on a roof?yes
Have you ever been to a different country?yes
Name three things in the world you dislike:cigarette, shopping, snake
Name three people in the world you dislike:skrg xde..aritu ade laa..
Has a rumor even been spread about you?slalu jehhh.
Do you like sushi?nope
Do you believe in magic?nope
Do you hold grudges?-

Basics
What's your favorite color?blue, blue n blue..haha.
What's your favorite animal?cat la..
Who's your role model?secret.
Family
How many siblings do you have?8 but now 6.
How many people live in your house?5
How many animals do you havesemut dan lalat kat rumah dikire x? (:
Where do you live(trailor, mansion, regular house )?biase2 je..teres 2 tgkt
Friends
Who is your most valuable freind?emmy,syamimi,fyza,fit,mira,asilah,syu,nurul,athirah
Which freind do you look up to the most?one 4 all or all 4 one?mm..
How many best freinds do/did you have?3
How many freinds have moved out of your city?none.
Would you rather have...
coke or sprite?xminum carbonated drinks.hoho..kkdg la..coz..pening pale
lunch or dinner?dinner
a sister or brother?brother
Mcdonalds or Burger King?mcD
boyfreind or freind?fren
hug or kiss?hug
pinch or poke?pinch
clown or doll?doll

Monday

MARI KITA CUBA JD KEKASIH NYA YG PLG TOP..=)

Allah amat menyukai 3 perkara....
1) orang yang bersikap pemurah
2) orang yang rendah hati
3) orang yang bertaubat

tapi Allah lebih menyukai 3 perkara....

1) orang miskin yang pemurah
2) orang kaya yang rendah hati
3) orang muda yang bertaubat

"O Allah, forgive me all my sins, great and small, the first and the last,those that are apparent and those that are hidden...."

THANKS TO NURUL AIN ZAKARIA~~

KEREDHAANMU

Ya Allah, Ya Tuhanku
HambaMu merindukan
Rahmat kasih sayangMu
Dan jua keredhaanMu
Dalam hidupku

Meskipun ku ulangi dosa noda
Yang menjanjikan azab sengsara
Namun ku sedari
KeampunanMu tidak bertepi

Ku akui diri ini
Hamba yang mungkir pada janji-janji
Jadikanlah taubat ini yang sejati
PadaMu Ilahi

Ya Allah, ampunkanlah dosa-dosaku
Ya Allah, redhakanlah kehidupanku
Moga terhapus penghijab kalbu
Antara Kau dan aku

Tuhan,
Ku zalimi diri ini
Andai Kau tak ampuni dan rahmati
Alangkah ruginya diri

Tuhan,
Jangan Kau palingkan hati ini
Setelah Kau beri hidayah
Sesungguhnya Kau Maha Pengasih


Laguni mengingatkan sy pd masa lalu...nnt bila sy bosan dgn lagu jiwangni, sy tukar lagu keredhaanmu ini yep...sebenarnya,byk sgt maksud tersirat dlm laguni yg mmg sepadan dgn diri sy...iman kita mmg akn berkurang dan bertambah...dan sy harap sgt Allah sentiasa memberi kekuatan agar sy dpt meningkatkan iman sy setiap masa...sbb, kkdg.jiwa sy rasa lemah sgt...mudah terasa,dan mudah buat assumption sendiri...Then memakan diri sendiri...terima kasih kpd masalah yg dtg...tanpa anda, sapelah sy..-____-" perlukah?



Bila umur dah 20, sy kena sedar yg sy perlu bersedia menghadapi pelbagai dugaan yg dtg tanpa kenal masa..hey probs!!!xreti bahase ke skrgni mggu exam????aduyaii...tlglah berambus pergi..leave me plz..syuhhh...mm..maybe mesti yg ada aggp probs sy ni stress sgt dgn exam kan...anda salah lah sayangg...masalahni...mslh yg sgt susah nk diungkap mahupun dikongsi...biarlah Allah yg mendengar..sbb..sy xnak susahkan sesiapa...tp, xlah sy kata sy bahagia dgn exam...mmg sakit gak tu ble fikirkan...plus demam,jiwa kacau= study pun ala kadar(biase2je)... tp sy kena yakin dgn diri sendiri utk bangun...xslhkan kwn2..mmg xnak gtau diorg yg sy sakit sbb sume tgh struggle...sy bersyukur..sy xkan salahkan takdir sbb bg sy mslh dan dugaan sy sakit disaat nk examni..mgkn sbbtu Allah bg sy kekuatan study b4 exam..insyaAllah...sy tau ini yg terbaik utk sy...sy kena bersyukur dan bertawakal atas usaha yg sy dah cuba laksanakan..owh..alangkah indahnya kalau kita benar2 dapat rasa nikmat tawakal tu kan...=)
"dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluannya). Sesungguhnya Allah melaksanakan urusanNya. Sunnguh, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu"

~surah At-Talaq : 03


ingatlah kawan2..
Allah tidak akan menguji hambaNya dengan sesuatu ujian yang tak mampu ditanggung oleh hambaNya itu...

jadi, sekarang fokus dulu kat perkara yg lebih penting...maafkan sy ye...sy dah buat keputusan..tp kenapa still xdapat puaskan hati sume org...maafkan sy lg...

oohh..hati..tolong saya...tlg jd kwn baik sy smp bila2..tlg lah..awkje fhm sy yep...jgn bg sy kekeliruan...tlg sy dlm membuat keputusann..tlg bgtau sy kalau ape yg sy buat slh..tlg sy supaya xselalu menjadi sensitif...tlg jd kan sy seceria dulu...xpe..biar kita berkorban utk org,...hati kena ikhlas demi ikatan persaudaraan...biar apapun org ckp ttg sy, awk tlg jgn tinggalkan sy tau...;'(..sori...sy
sewel xbetul sket.....=) mula2 ada sedikit kekecewaan dgn benda lain..pastu ditimpa masalah yg xsepatutnya plak...cptlah berakhir wahai dugaan...




Sunday

Keindahan Syurga


Berita tentang syurga dalam al-Quran dan sunnah Hampir diseluruh surah di dalam al-Quran terdapat berita tentang syurga, Cuma yang paling banyak ialah pada surah Al-Waqi’ah, Al-Ghasyiyah dan Ar-Rahman. Syurga dalam bahasa Arab disebut dengan Al-Jannah yang ertinya kebun. Ada pula sebagai sambungan dari kata-kata Al-Jannah itu seperti kata-kata Na’im yang ertinya senang. Jadi Jannatun-Na’im beerti kebun tempat bersenang-senang. Dalam sebuah hadith Qudsi Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Allah SWT berfirman: “Aku menyediakan untuk hamba-hambaKu yang soleh itu iaitu apa yang tidak pernah mata melihatnya, tidak pernah telinga mendengarnya dan tidak pernah terbayang dalam hati seseorang. Bacalah olehmu jika kamu suka, maka tidak seorangpun yang mengetahui apa yang tersembunyi di balik matanya.” (HR Bukhari)
Kesenangan yang digambarkan oleh Rasulullah SAW dalam hadith di atas adalah kesenangan yang tidak ada bandingannya dengan apa pun yang ada di dunia ini, termasuk kesenangan yang pernah dialami oleh para sahabat yang mendengarnya pada waktu itu.
Sehingga ketika Nabi menerangkan tentang keindahan syurga ini, salah seorang sahabat dari Afrika secara tidak sedar duduk menginsut-insut maju ke hadapan Nabi, sedangkan bibirnya dalam keadaan bergerak-gerak, kerana tertariknya dengan cerita tersebut. Padahal sebenarnya apa yang diceritakan oleh Rasulullah SAW itu adalah segelintir gambaran dari keadaan syurga sesungguhnya. Di dalam syurga itu terdapat bukan hanya segala apa yang ada di dunia ini. Juga apa-apa yang belum terbayang di dalam hati ini. Kesenangannya tidak ada bandingannya di segala zaman. Bentuk Syurga 1. Bahan bangunannya. Syurga itu adalah tempat yang disediakan untuk orang-orang yang beriman pengikut sekalian Nabi semenjak Nabi Adam sampai kepada Nabi Muhammad SAW. Bentuk syurga itu sama juga dengan bumi ini, bergunung-ganang, berbukit-bukau, mempunyai lembah, bersungai-sungai, berkebun-kebun dan bertaman-taman bunga yang sangat indah. Semunya serba indah menakjubkan. Dari Abu Hurairah ia berkata bahawa para sahabat pernah memohon kepada Rasulullah SAW supaya ia menceritakan tentang bangunan syurga. Maka baginda bercerita; sesungguhnya bangunan syurga itu lantainya dibuat dari emas dan perak, batunya dari mutiara dan yakut, lumpurnya dari kasturi, sedangkan tanahnya dari zakfaran. Barangsiapa yang masuk ke dalamnya akan selalu merasa nikmat dan tidak pernah merasa puas. Rasulullah SAW melanjutkan ceritanya kembali, bahawa bumi syurga itu warnanya putih, batu halamannya dari kapur barus dikelilingi oleh kasturi seperti bukit pasir. Padanya terdapat sungai-sungai yang mengalir, sedangkan semua ahli syurga berkumpul baik yang meninggal dunia dahulu mahupun yang meninggal dunia kemudian. Mereka saling mengenal antara yang satu dengan yang lain kemudian Allah menyebarkan untuk mereka angin rahmat yang sangat harum baunya. 2. Cuaca syurga
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Di dalam syurga itu orang tidak nampak matahari dan tidak pula dingin yang bersangatan.” (Ad-Dahr:13)


Di dalam syurga itu tidak ada matahari, ianya diterangi oleh nur yang jauh lebih terang daripada matahari dan lebih sejuk dari bulan. Sejuk dan nyaman sepanjang hari. Di dalam syurga tidak ada pembahagian musim dalam setahun. Tidak ada musim panas, musim sejuk, musim bunga dan musim gugur. Demikian juga tidak ada musim kemarau dan musim hujan. Tidak ada angin ribut atau taufan yang akan menerbangkan segala yang ada. Keabadian nikmat syurga.
Sebagaimana firman Allah SWT yang maksudnya: “Allah menjanjikan kepada orang-orang mukmin lelaki dan perempuan akan mendapat syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, dan mendapat tempat-tempat yang bagus di syurga Adnin. Sesungguhnya keredhaan Allah adalah lebih besar, itu adalah keuntungan yang besar.” (At-Taubah: 72)

Segala kenikmatan syurga sebagaimana yang dijelaskan di atas tidaklah dapat disamakan dengan kenikmatan dunia. Sesuatu yang paling kecil di syurga lebih besar daripada sesuatu yang dianggap paling besar di dunia. Bahkan sebuah rumah kecil yang berada di syurga, akan lebih indah kelihatannya daripada rumah-rumah yang paling luas yang ada di dunia ini. Jika saja ada ahli syurga yang menampakkan dirinya dengan segala perhiasannya di dunia ini, maka sudah pasti sinar matahari akan tertutup keindahannya, sebagaimana tertutupnya cahaya bintang oleh cahaya matahari pada waktu siang.
Syurga yang dijual Allah Firman Allah SWT yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang beriman akan jiwa dan harta mereka, bahawa bagi mereka adalah syurga lalu mereka berperang pada jalan Allah lalu mereka membunuh atau terbunuh, sebagai janji yang benar bagi Allah yang terdapat dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Siapakah yang lebih menepati janjinya daripada Allah? Sebab itu bergembiralah kamu dengan penjualan yang kamu jual. Demikian itulah kemenangan yang besar.” (At-Taubah: 111)

Setiap orang yang beriman sudah menjual dirinya, jiwanya dan harta bendanya kepada Allah dengan syurga. Oleh kerana itu dirinya, jiwanya dan hartanya itu seluruhnya harus dipergunakan semata-mata untuk Allah, sebab Allah sudah berjanji akan membayarnya dengan syurga. Jalan ke syurga Berkata Ibnu Mas’ud; pada suatu hari Rasulullah SAW membuat garis lurus di atas pasir lalu bersabda: “Inilah jalan Allah, jalan yang lurus.” Kemudian baginda membuat banyak garis yang bersimpang-simpang ke kanan ke kiri, ke utara dan ke selatan lalu berkata: “Semuanya ini adalah jalan-jalan iaitu setiap garis atau jalan itu ada syaitan yang berseru: “Sesungguhnya inilah jalan yang lurus, ikutilah jalanku ini.” Janganlah sekali-kali kamu mengikuti jalan yang bersimpang-simpang itu yang akan memisahkan kamu dari jalan Allah. Demikianlah Allah memerintahkan kepadamu mudah-mudahan kamu berbakti.”

ibu,mak,ummi..(◕‿◕✿)


Seorang anak mendapatkan ibunya yang sibuk memasak di dapur lalu menghulurkan kertas bertulis sesuatu. Si ibu menyambut lalu membacanya:

Kos upah membantu ibu:
(1)Pergi kedai R
M4
(2)jaga adik RM4
(3)buang sam
pah RM1
(4)kemas bilik RM2
(5)siram bunga RM3
(6)sapu samp
ah RM3
Jumlah=RM17

Selesai membaca, si ibu tersenyum sambil memandang anaknya. Si ibu lalu menulis sesuatu di belakang kertas yang sama..
(1)Kos meng
andungmu 9 bulan =PERCUMA
(2)Kos berjag
a malam menjagamu =PERCUMA
(3)Kos air mata yang menitis keranamu =PERCUMA
(4)Kos kerana
bimbangkanmu =PERCUMA
(5)Kos menyediakan makan minum pakaia
n dan keperluan =PERCUMA
Jumlah keseluruhan Nilai Kasihku =PER
CUMA.

Si anak terdiam dan menangis sambil memeluk ibunya seraya berkata “Saya sayangkan ibu”. Si anak kemudian menulis “TELAH DIBAYAR” pada kertas tulisannya..

pada sesiapa yg mempunyai ibu mahupun ayah,..jgnlah sesekali menderhaka pd mereka yep...sbb..bila diorg dah xde...barulah korg rase betapa sunyinye duniani...

sy janji sy akan jd pmpn yg berguna...biar ape org ckp,bwh tempurungke..ats tempurung ke..sy tau batas2 yg sy kne jaga dan xperlu ikut rentak irama yg semmgnya xsepadan dgn sy...


Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua; dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibubapa. [al-Nisa’ 4:36]