Saturday

air mata yg ku sayangi...



Suatu ketika, seorang anak bertanya kepada ibunya, Ibu, mengapa ibu menangis?
Ibunya menjawab, Sebab ibu adalah perempuan, nak. Saya tak mengerti ibu, kata si anak. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. Nak, kau memang tak akan mengerti…

Kemudian si anak bertanya kepada ayahnya. Ayah, mengapa ibu menangis? Ibumu
menangis tanpa sebab yang jelas, sang ayah menjawab. Semua perempuan memang sering menangis tanpa alasan.


Si anak membesar menjadi remaja, dan dia tetap terus bertanya-tanya, mengapa perempuan menangis? Hingga pada suatu malam, ia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, Ya Allah, mengapa perempuan mudah menangis? Dalam mimpinya ia
merasa seolah mendengar jawapannya:

Saat Ku ciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun juga bahu itu harus cu
kup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur.

Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan bayi dari rahimnya, walau kerap
berulangkali menerima cerca dari si bayi itu apabila ia telah membesar.

Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan,
pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.

Ku berikan kesabaran jiwa untuk merawat keluarganya walau dia sendiri letih, walau sakit, walau penat, tanpa berkeluh kesah.

Kuberikan wanita perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam
kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada anak-anak yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didekap dengan lembut olehnya.

Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jan
tung agar tak terkoyak.

Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan
menyedarkan bahwa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

Dan akhirnya, Kuberikan ia air mata, agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus kepada wanita, agar dapat ia gunakan bila masa pun ia inginkan. Ini bukan kelemahan


bagi wanita, kerana sebenarnya air mata ini adalah air mata kehidupan....

TANDA-TANDA KEMATIAN UMAT ISLAM



Mungkin agak berat tajuk ni..dah mcm blog utk motivasi or keagamaan je kan...tp...ape salahnye...sekali sekala berdakwah..mcm kata NURUL AIN ZAKARIA jugak lah...nak study kuat2...nak dakwah kuat2 sekarang ni...heheh...kata2tu sgt memberikan semangat kat sy sbnrnye...thx ain...

dah lama info ni tersimpan rapi dlm laptop ni...ilmu tanpa amal memg sia2 ...jd, sama2 ambil manfaat...semoga...hati sy pun akan bersih juga...hati yg penuh dosa perlu sentiasa dijaga...perlu sentiasa dibaja..perlu sentiasa disiram...supaya tak kering...sbb..sekali ia kering...berbagai benda asing datang menumpang tanpa kita sedar,...kita akan kecundang...tp...kita perlu bangkit..walau beribu kali kita teralpa...krn Allah maha penyayang...bersyukurlah..kita masih bernafas..utk memperbaiki lg kelemahan diri...supaya dpt bangkit dr kesalahan2 seharian...lebih baik sedar sekarang drpd leka buat selama2nya...sehingga amalan kita sudah ditimbang...semua dah terlambat....ya Allah..ampunkan dosa2 ku....dan juga dosa2 ibu bapaku
...ahli keluarga ku...guru2ku...kawan2ku...dan seluruh muslimin dan muslimat samada yg masih hidup ataupun yg telah meninggal dunia...

berikan kami peluang mengenal pasti kesalahan kami walau sebesar zarah...supaya tidak dibicarakan kelak...apatah lg dosa2 yg jelas dilakukan...ampunkanlah yaAllah...jauhkanlah kami dr azab api neraka...aminn...

Firman Allah SWT; Bermaksud; "Bagaimana kamu kufur (ingkar) dengan Allah dan adalah kamu itu mati maka kamu dihidupkan, kemudian kamu dimatikan kemudian kamu dihidupkan kemudian kepada-Nya kamu dikembalikan" (Surah Al-Baqarah : Ayat 28)

Tanda-tanda kematian mengikut ulamak adalah benar dan ujud .Cuma amalan dan ketakwaan kita sahaja yang akan dapat membezakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini.



Rasulullah SAW diriwayatkan masih mampu memperlihat dan menceritakan kepada keluarga dan sahabat secara lansung akan kesukaran menghadapi sakaratulmaut dari awal hinggalah akhirnya hayat Baginda. Imam Ghazali rahimahullah diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehinggakan beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratulmaut secara sendirian. Beliau menyediakan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bahagian tubuh dan kepala sahaja beliau telah memanggil abangnya iaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bahagian mukanya. Adapun riwayat -riwayat ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Allah SWT tidak pernah berlaku zalim kepada hambanya.

Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita umat Islam supaya dapat bertaubat dan bersedia dalam perjalanan menghadap Allah SWT. Walaubagaimanapun semua tanda-tanda ini akan berlaku kepada orang-orang Islam sahaja manakala orang-orang kafir iaitu orang yang m
enyekutukan Allah nyawa mereka ini akan terus di rentap tanpa sebarang peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Allah SWT.
Tanda-tanda ini terbahagi kepada beberapa keadaan :
Tanda 100 hari sebelum hari mati.



Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma samada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik di hati bahawa mungkin ini adalah tanda mati maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sedar akan kehadiran tanda ini. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian , tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa sebarang munafaat. Bagi yang sedar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memunafaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati.

Tanda 40 hari sebelum hari mati

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT.
Maka malaikatmaut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikatmaut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika. Adapun malaikatmaut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.
Tanda 7 hari

Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba-tiba ianya berselera untuk makan.

Tanda 3 hari
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masukke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.

Tanda 1 hari
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.

Tanda Akhir
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikatmaut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula. Marilah kita bertaqwa dan berdoa kepada Allah SWT semoga kita adalah di antara orang-orang yang yang dipilih oleh Allah yang akan diberi kesedaran untuk peka terhadap tanda-tanda mati ini semoga kita dapat membuat persiapan terakhir dalam usaha memohon keampunan samada dari Allah SWT mahupun dari manusia sendiri dari segala dosa dan urusan hutang piutang kita.

SEMOGA KITA AKAN SEDAR BAHAWA MATI AKAN DATANG PD BILA2 MASA SHJ...IMAN BERKURANG DAN BERTAMBAH ITU PERKARA BIASA...TP..KITA PERLULAH SENTIASA BERUSAHA MENCARI JALAN MEMPERBAIKI KEKURANGAN ITU..INSYAALLAH AKAN MENDAPAT KEAMPUNAN DARI ALLAH SWT...
PERKONGSIAN INI JUGA DIHARAPKAN DAPAT MEMBERI PERINGATAN DAN KEINSAFAN TERHADAP DIRI SY JUGA DAN SEMUA UTK SENTIASA BERINGAT TTG KEHIDUPAN AKHIRAT..JUJUR, SY PUN SELALU ALPA..SGGUH XSEMPURNA..MAAFKAN SY...SY CUBA PERBAIKI DIRI..UTK ALLAH, KELUARGA DAN ORG SEKELILING SY..INSYAALLAH...;)
Apa yang baik dan benar itu datangnya dari Allah SWT dan apa yang salah dan silap itu adalah dari kelemahan manusia itu sendiri.

bersin?

anda selalu bersin ? achummmm .... achummm...

kalau org kristian, dia org diajar jawab .. excuse me...

kalau kita plak nak kata apa ? kata la ' al hamdulillah ' .. pastu .. kawan yang sebelah tu dengar kita kata 'al hamdulillah' .. tolong la jawab plak 'Yarhamukallah'..
giliran org yang bersin tu jawab balik .. 'Yahdiina wayahdii kumullah'

sumber :
http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith1.asp?keyID=1240



Fakta : jika anda bersin,seluruh anggota badan termasuklah jantung anda berhenti berfungsi ketika itu. bayangkan jika saat anda bersin . jantung anda gagal berfungsi sama sekali ... fikir fikirkanlah ..

Wednesday

jln2 cari makan ;P



fuhh..agak lama xupdate blogni..
berhabuk dah...haha...
mcm2 nak cte..tp aritu nak sign in xboleh2..gerammm..huhuuu...
sabtu aritu jalan2 dgn mereka semua..syu,asilah,athirah,nurul,nisa,fila...
best..tp penat...sebab pinggang sy sgt sakit kalau berdiri lama2..xtau nape..siyess sakit...duduk lama2pun sakit..
nnt ade masa nak gi cek kat hospital.

ni ada sket pic..hehe...mula2..pg bgn2 je siap2 gi pacific..diorang borong seluar dan baju..then gi perda pulak..makan steamboat...huhu..thanks kpd athirah yg
memg dah lame bernazar nak belanja kami...hehe...bday sy thn depan pun nak belanja diorg lagi lah...tgh pk nak belanja ape plak..;)



Monday

TANGGUNGJAWAB DAN AMANAH

Oke..tajuk pun mcm berat..
bukan utk tujuan ape2..tp sy nak cite..smlm mase xde kat bilik..
sy dpt surat pelantikan jd imam surau utama blok jaya..sudah lengkap diberi dgn jadual imam,zikir2,..partner sy dgn nur..maybe kak nur senior 4th year..
rase berat jugak..ble fikir blk..ape ciri2 seorg imam ni..yg lain sy perhatikan sume senior jd imam..
adelah Ida mgkn yg palapes tu sy pn xpasti...yg pasti sy tkt nk bg tazkirah nnt kat akk2..huuu...nk tolak sgt segan..sbb ble pk2 blk..knp tugas2 lain org leh kejar..mcm nk jd exco itu nk jd ajk mcm2 eventla..apela..tp yg hal yg 1 ni xleh...setan hasut byk sgt..semua org same..sy yakin..walau pun luaran mereka berbeza sbg contoh xpakai tudung..mgkn belum dpt hidayah...tp hati mereka suci..

bak kata pepatah "biar kita jd org jht yg baik drpd jd org baik yg jht"

mendalam kan maksud tu...fikirkanlah...

lepasni..bkn niat nk menunjukke ape...sy nak org sume menilai sy..ble dah dilantik jd imam..perangai pun kne lah berubah...jd lebih baik...xdelah org akan kata,harapje jd imam..tp perangai mcm apeje...minta dijauhkan..sy hrp tggjwb ini bkn shj dpt mengubah diri sy jd lbh baik..tp dpt menjalankan perintah Allah tanpa rase berat sekalipun...sebab iblis ada kat mana2je...leh hasut byk perkara...


“Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).” Surah Al-A’araaaf aayat 201.

InsyaAllah sy akan cuba buat yg terbaik.

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”(Q.S. An-Nahl: 125)

Sunday

segalanya pasti akan berubah

Jangan Ada Benci -casey

Andainya ada di antara kita nanti
Berubah hala serta janji
Jangan ada benci
Suka dan duka dilalui
Jadikan kenangan di sudut hati

Andainya cita-cita tidak kesampaian
Ikatan murni terputus di pertengahan
Jangan dikesalkan
Jangan lantaran kegagalan
Kita saling berdendam saling bermusuhan

Ungkit-mengungkiti
Sakit-menyakiti
Memusnahkan diri

Kita harus tabah dan bersedia
Cekal hadapi kemungkinan yang tiba
Kadangkala yang berlaku
Di luar kemahuan kau dan aku

Di sudut hati



Ntah lah...nape ble dgr laguni mlm2 mcm ni...makin deras laju air matani...ape makna sumeni...mmg dlm minda teringat dgn 1st luv yg 4 thn tu....siyes...jujur....mmg dah xske atau cinta die lg...tp laguni mengingatkan kisah kami mula2 kenal dlu dan smp hancur berkecai sumenye...niat kat hati mmg diejelah jejaka sehidup semati<---------tlg jgn tiru ayat yg sgt menggelikan ni...=___='...kalau boleh nk cinta monyet jd berpanjangan....tp xkesampaian...MMG BGS KOT XKEKAL

now, die kapel dgn nani...die pnah kapel dgn nani time form 2...tp skejapje...masetu sy naif baik glerrr la...xkenal pon ape tu cnta..apetu dosa...tp diorg bercinta sekejapje..coz nani nk study...tetiba form4 kami plak ske same ske,...mcm2 janji bodoh dah dibuat...smp memakan diri...sedih nak mati ble percubaan pertama dia nak curang..tp dek krn syg, sy terima die lg...tp ble dah 2 thn,perkara sama die ulang...malah, lbh teruk dr tu....lg2 ble dah msuk intec...totally perangai die berubah...sy kat matriks nk fokus study...sy ingat diepon same..tp lain yg jd..smp ade 1 tahap, die xtau nk wattpe...minta izin nk madukan sy nnt ble kawen??????gle nak mmpos...hmmm...masetu sy nanges air mata darahpon die dah angau dgn pmpn tu...dgn shikin...tp..thx shikin...awk sgt baik...shikin tgglkan die...walaupun sy tau die pnah kuar same2 dgn shikin kat kl..tanpa pengetahuan sy die....mgkn die berhasrat nk tpu sy smp sy mati...tp Allah maha berkuasa...shikin sendiri bgtau segala2nya...Alhamdulillah sy mampu teruskan semangat nk berjaya kat matriks...walaupun tgk dia sentiasa naik dan naik even die dah buat byk kesalahan...mgkn Allah belum nk bls lg buat maseni...

bkn setakat shikin...tp huda,faridatul,kwn shikin yg dah xingat name tp bdk samura,shuhada,bdk poli,mcm2 lg..tp ble ditanya, sume ckp kawan...mula2 xkongkong..naik kepala...tp ble amek berat, die cakap : " jgn risaula...kwn memg ramai...cnta mmg ramai..tp nk nikah dgn awkje...sy xkan berubah...sy janji..."
tp lame2...ble dah mcm2 berlaku...die kata mcmni :"sume org leh berubah..tu dulu,skrg lain..kte pun belum penah terlanjur ape2 kan.."...
sial punye jantan...mcm2 sumpah seranah...mne xnye...disebabkan die...sy dipandang serong mase kat sek dlu...disebabkan die,sy yg dlu baik..jd jht..tp die lgsg xhargai sy...punyelah sy ikhlas sampai kenalkan die dgn family sy...mcmtu jgk die...tp tu sume benda yg xkekal..yg bodoh semata2..

ble sy dah xde hati lgsong..die contact lg...mgkn die ingat sy senyap tp masih sygkan die..sbnrnye sy xtau camne nk ckp yg sy nk clash..xtau camne...setan byk sgt hasut...then..Allah maha berkuasa..makbulkan doa sy..sy doa nk tgk die minta maaf pd sy dan bersikap waras..perkara tu jd kenyataan..bkn nk bangga ble cteni..juz pengajaran kat pmpn luar sane...die merayu2 ckp die xkan sia2kan sy lg.nk kawen ble die dah fly...heyyyyy..ingt sy ni ape ek...kejap buang kejap campak...gleke ape dieni...desperate cinta pmpn!!!syukurla Allah bg kekuatan ckp nak tgglkan die.walaupun sgt seksa ble tgk die sedih ibarat die baik sgtlah dlu smp nak paksa2 sy..sy berjaya jugak...sy redha..dgn perangai die tu..walaupun die kata die dah berubah...susah nk pcaye..dlm hbgn mesti ade kepercayaan...ble kepercayaan dikhianati..xde guna sumenye...belum kawen dah wat hal,mcmane nk kekal kan perkahwinan yg sgt lame?..fikirlah...

mcm2 sy buat utk pertahan hubungan kami...dr lembut smp lah jd singa berantai dgn die dan sume lelaki...sbb tertekan dgn sikap die yg dah hancurkan kepercayaan sy...
ya Allah...tlglah..kuatkan hati ini...lembutkan lah hati ini utk memaafkan die...jujur,sy xdpt maafkan die lg...die dah byk tpu sy...sy yg dulu harapkan die membujang smp ke tua.. biar xde keturunan lgsong...tp pastu hope dpt pmpn yg xsenonoh...yg sy xkenal..tp skrg...die kapel dgn org yg sy kenal...yg penah jd clasmate sy 3 tahun...ntahlah...sedih..kngn lame..tp mgkn xkan diingat lg ble sy dah ade suami..keluarga sendiri..

sekarang..sy fahamm..ini ketentuannya..biarlah...ape org nak ckp...yg hadapinya sy..bkn diorg..dah ckup pengalaman pahitni..xnak ulang lg,,...perit rase ble clash..tp sy yakin Allah nk bg sy seseorg yg boleh membimbing sy ke jln yg lurus...sy hrp org itu sentiasa kuat imannya...sbb itu sy syg dia..kalau rosak imannya,..sy xkan menyayanginya..sy yakin org itu mampu..insyaAllah...

Saturday

selamat sampai ke destinasi;)

oke..
dah lame x buat entry baru....
akhirnya dah siap kemas,,,..tp notes utk junior lom lg..hehe...tggl nk sopankan sketje susunan dlm kotak tu nnt...=)
best jgk balik awal...
smp2 je xleh masuk bilik...hangin 1 badan...huhu...
then sy,nurul,athirah bertolak ke bagan ajam tdo umah pkcik die 1 hari...thx pd yg tlg bawa kami ke sana..hehe...
smlm dftr semula bilik..ee...geramla jgk sbb ofis tu kata sabtu baru leh daftar...ckp x serupa bikin..nsb ijat bgtau..=)
pastu..sy ni xkemas2 jgk...kms ala kadar je...brg pun byk gila....-________________-"
maklumlah...mase nk dtg dlu memg angkut byk brg...plus brg sem lepas..huhuhu...mcmnilah sy sejak form 1 lg..

malas nk susahkan or sempitkan rumah abg2...
yg menjadi persoalan sy skrg...ijat ni gi kem kat mane ye???
nape sms xdibalas,call x dijawab,,,
risau kalau ade pape jd kat dia...
heee......

skrg...terasa sayu plak tetibe bila teringat blk kata2 abg ajak dlm kete mase hntr sy gi larkin...
"fa'eizen,pakai duit jimat2...kita bukan org senang, jgn tgk kawan ade brg best je kaupun nak beli jugak...pakaije ape yg elok lg..belajar betul2..ni mase dpn kau..bkn org lain...jgn sibuk dgn bercinta ke,enjoy sakan ke...ingat dulu arwah ayah bersusah payah keje cr duit utk kau sekolah...smp ayah sakit ulcer perut sebab angkat benda2 berat...jgn buat benda xelok...pikir nak berjaya je."

oke...umur pun dah 20 tahun...terlalu jauh lg sy rase nk kejarkan syurga tu...dosa dulu pn tak tau terampun ke x...yg skrg dan akan datang...sape yg tau...sy harap...sem baru ni sy lebih rajin...lebih fokus kat 1 bendaje...nak dpt result lebih tggi dr sem lepas tanpa langgar apa2 laranganNya pun...insyaAllah....