Monday

TANGGUNGJAWAB DAN AMANAH

Oke..tajuk pun mcm berat..
bukan utk tujuan ape2..tp sy nak cite..smlm mase xde kat bilik..
sy dpt surat pelantikan jd imam surau utama blok jaya..sudah lengkap diberi dgn jadual imam,zikir2,..partner sy dgn nur..maybe kak nur senior 4th year..
rase berat jugak..ble fikir blk..ape ciri2 seorg imam ni..yg lain sy perhatikan sume senior jd imam..
adelah Ida mgkn yg palapes tu sy pn xpasti...yg pasti sy tkt nk bg tazkirah nnt kat akk2..huuu...nk tolak sgt segan..sbb ble pk2 blk..knp tugas2 lain org leh kejar..mcm nk jd exco itu nk jd ajk mcm2 eventla..apela..tp yg hal yg 1 ni xleh...setan hasut byk sgt..semua org same..sy yakin..walau pun luaran mereka berbeza sbg contoh xpakai tudung..mgkn belum dpt hidayah...tp hati mereka suci..

bak kata pepatah "biar kita jd org jht yg baik drpd jd org baik yg jht"

mendalam kan maksud tu...fikirkanlah...

lepasni..bkn niat nk menunjukke ape...sy nak org sume menilai sy..ble dah dilantik jd imam..perangai pun kne lah berubah...jd lebih baik...xdelah org akan kata,harapje jd imam..tp perangai mcm apeje...minta dijauhkan..sy hrp tggjwb ini bkn shj dpt mengubah diri sy jd lbh baik..tp dpt menjalankan perintah Allah tanpa rase berat sekalipun...sebab iblis ada kat mana2je...leh hasut byk perkara...


“Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari Syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah) maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).” Surah Al-A’araaaf aayat 201.

InsyaAllah sy akan cuba buat yg terbaik.

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”(Q.S. An-Nahl: 125)

No comments: