Saturday

duduk antara dua sujud

TAHUKAH KAMU.....

Doa duduk antara Sujud yang kita selalu baca laju2..
tahukah maksudnya??
Rabbighfirli (Tuhanku, ampuni aku)
Warhamni (sayangi aku)
Wajburnii (Tutuplah aib-aibku)
Warfa’nii (Angkatlah darjatku)
Warzuqnii (Berilah aku rezeki)
Wahdinii (Berilah aku petunjuk)
Wa’Aafinii (Sihatkan aku)
Wa’fuannii (Maafkan aku)



****KALAU PERASAN KAN..NI MACAM DOA AMNI DALAM STANZA CINTA =) ****






credit to : SINI

Friday

passport =)

harini berjaya buat passport even b4 ni mcm2 halangan...
dapat buat passport kat jabatan imigresen yg sgt lah bagus perkhidmatannya..T_T


okie dokie...dah berjaya siapkan! dahlah jauh...siap kena pergi 2 kali..mmg baguslah kan..hehe
berat hati sebenarnya nak tinggalkan malaysia..cewaahhh...tp apakan daya...anggap je ade hikmah semuani...
babai semua..=")

hehe.....

tadi drive buat passport. then dia yg suruh datang harini tu cakap kena tggu lagi dan lagi..haih dan haih...
so aku n kawan aku tidur jap dlm kereta..xsenonoh kan..hoho...
xla...window shopping! haha...benda yg aku xberapa nk suka...online shopping lg best.hehe...
tp kalau bookshop mmg sejam lah paling kejap..so beli lah jugak aku 1 buku, dan pen.. 
buku apa? jeng2..ade lah..hehe...rasa2 semua orang ada kot kat umah..aku je baru nak beli...
nak baca dan hafal =)
inshaallah...

so then aku ditakdirkan dapat menggunakan kereta tu smp kul 10 mlm! sbb die ade hal kat luar n die izin kan nak guna n free je..Alhamdulillah..thx abg yg baik hati..
semoga rezeki mu melimpah ruah lg...
so, aku minta izin lah  nak pi klinik..
DOKTOR amat lah terkejut tgk tengkuk aku!
HAHAHA...
lalu doktor memberi ubat2 yg sepatutnya...
charlie oh charlie...
can u imagine that my tengkuk looks like mcm kena SIMBAH ASID!
huhuhuhu....skrg dah xgatal...proses nak baik pulih dah bermula kot..
Alhamdulillah..boleh start study sket2...
before ni smp KEDEMAMAN aku ni...
nak ziarah kawan pun tak jadiiiiiii!!!!


alhamdulillah kerana diberi lg nafas nak hidup...
jgn lupa BERSYUKUR dan jgn sombong nak ckp ALHAMDULILLAH ya =)

RAHSIA




rahsia itu unik kan...
kadang2 dgn org yg kita sayang dan percaya shj kita simpan rahsia...
kadang2 dgn berahsia lah hubungan kita mmg superbb...
kadang2 dgn berahsia jugalah hubungan kita rapat tak terkata...
kadang2 dgn berahsia juga lah kita menjadi renggang..
kadang2 dgn berahsia lah diri menjadi serba salah...
kadang2 dgn berahsia juga lah kita salah faham
kadang2 dgn berahsia lah tiada pergaduhan
kadang2 dgn berahsia lah keadaan semakin pulih...
kadang2 luruskan niat dan saling berkasih sayang  dan saling MEMAHAMI itu lg indah...

tp...kadang2...dgn berahsia....bila bergaduh...rahsia kita tu dijadikan bahan untuk diperkotak katikkan...yg diungkapkan semula tp ibarat nak rejam lembing kat diri kita sendiri......sedangkan...rahsia dia kita pegang erat2 seeratnya walaupun kita takkan lagi bersua,berjumpa...



tarbiyah...
manusia perlu ditarbiyahkan...
sebab,,,kita kena tahu...xsemua orang tahu apa yg berlaku kat diri kita ni
"U'VE NO IDEA WHAT HAD MADE WHO I AM TODAY"

tp...kena juga sedar....tak semua org kesah ttg tu...tak sume org berminat nak tahu...
tak semua org leh fhm....tak semua org...jd..diri sendiri kena lah berubah mana yg mampu...
sebab masing2 ada kelebihan dan kekurangan...jangan rasa hari sentiasa cerah setiap masa...
jangan rasa hidup diri dan keluarga sentiasa cerah belaka...hidup org lain tu yg salah...

papepun,,,konsep Islam mudah...buat salah.bertaubat.pintu taubat sentiasa terbuka selagi KIAMAT belum tiba...Allah s.w.t maha pemurah...Nabi Muhammad s.a.w pun sentiasa mendoakan dan memaafkan umatnya...

kita perlu berubah ke arah lebih baik...
apa yg kita rasa kita mmg teruk, kita ubah ya...dgn berdoa pd Allah...
cuma syaitan ni kadang2 nakal sket...
mcm2 dibisikkan kat telinga ni..............................

krn tu juga aku tahu....
oh...tak semua org mudah nak memaafkan sesuatu....termasuk lah org yg betul2 warak....
kerana syaitan itu lebih BIJAK memainkan peranan...
but, biarlah aku simpan semua tu sbg peringatan...
biar kita jadikan kisah orang lain utk dijadikan pedoman buat diri sendiri...


juz share 1 sentence dari someone     "x mati dek keji, xhidup dek puji"




believe Allah...Allah never dissapointing you unless you still arrogant

Thursday

SYAITAN!

sejak aku balik dr kem.
aku rasa aku ni makin lah bazir masa..
isnin, aku rehat puas2...
ingat kan selasa nak stdy...
tp demam dek kerana charlie!!!
subhanallah....byk sgt kot kt tengkuk aku...smp aku rasa nak muntah
kak reen yg tgk pun terkejut...die kate charlie tu bunuh diri beramai2 kt tengkuk aku.
huhuhu...kejam tul charlie...
smp aku xleh wat ape2...solat pun sakit
tidur sakit
mandi sakit
tup2...tau plak ade test reaction...arghhh...ade lg 3 hari..
akn ku usaha...
semakin nak berubah..
aku rasa mcm2...
mcm semua tak kena..
macam rasa hina nyaaaaaaaaaaaaaaa diri aku ni..
rasa aku niii mmg bykkkkkkkkkkkkk kesalahannnnnnnnnnnnn
rasa aku niiiiiiiiiii adaaaaa je terbuat orang tak puas hatiiiiiiiiiiiiii
rasa nak tumbuk2 dinding..............................................
mlmni aku rasa mcm kena rasuk setan.........
rasa mcm semua tak kena.........................................
syabaslah setan. kau berjaya hasut aku.utk mls.utk giv up.utk stop wat segala2nya.
pergilah jauh2 setan.
aku taknak dah diri aku yg dulu.
tlg jgn kotor hati aku yg baru.
yg aku susah2 perbaharui.
tolong lah setan.
tlg jgn cemar kan lg.
aku mohon................

=(

Wednesday

sikat rambut =)


Rasulullah s.a.w melarang menyikat rambut di dalam kamar mandi kerana perbuatan itu melemahkan akar rambut. Seseorang itu hendaklah duduk ketika bersikat kerana ia akan menguatkan otot jantung dan elak daripada melakukannya secara berdiri sebab ia akan melemahkan jantung. Seseorang yang bersikat ketika berdiri akan terjebak dalam masalah hutang. Adalah makruh menggunakan sikat yang diperbuat daripada perak atau bersadurkan perak. 







just LOVE. never hate people =)



Rasulullah SAW bersabda : "Cintailah siapa yang ada di bumi supaya kamu akan dicintai oleh makhluk yang berada di langit " (Riwayat Tabrani)
Rasulullah SAW bersabda : "Dan tidak halal bagi seorang Muslim itu meninggalkan ( tidak bertegur sapa kerana pergaduhan) saudara seIslamnya lebih dari 3 hari” ( Riwayat Al-Bukhari, 5/2253)
p/s : janganlah saling membenci antara darah daging sendiri mahupun sesama muslim..jika ada,ya kita bukan malaikat. termasuk lah sy.mmg ada...tp carilah orang utk diluahkan dan org tersebut mestilah org yg boleh membimbing dr segi agama, inshaAllah jika tak dapat, kita duduk sebentar, cari penyelesaian samada berterus terang atau meminta maaf atau terus memaafkan org tersebut tanpa mengaibkannya dan diri sendiri.


p/s : buat abg2 akak2..adik minta maaf jika adik tak menjalankan tanggungjawab sebagai seorang adik selamani...bg adik masa menenang diri adik....byk sgt perkara yg bermain kat kepala skrgni...nk btulkan dulu yg mana penting...adik sentiasa doakan semua ahli keluarga adik masuk syurga nnt...siapa yg taknak masuk syurga...tempat yg kita boleh buat apa saja yg kat dunia kita tak mampu buat...tempat ganjaran diberikan...subhanallah...buat arwah mak dan arwah juga....i never stop from loving both  u= )

aku berkata sedemikian sebab pernah dan selalu merasainya. aku harap aku takkan mengulangi perasaan itu lg...nauzubillahiminzalik....aku selalu risau tp aku slalu alpa krn mungkin hanya 1 pahala sahaja membuat aku tak layak memasuki syurga nnt.

renung2kan...

dirty...

assalammualaikum...


tujuan menulis ni bukan utk apa2...saja as my own opinion...
sedar tak sedar tak lama lg kita mengundi...dan negara kita mengamalkan hak demokrasi...
kita jgn main kata ini tak bagus,itu tak bagus,duk dengar org kata itu ini...tp kita sendiri kena banyak membaca,melihat,mendengar,berfikir secara logik...sebab ini hak kita...1hari nanti anak cucu kita juga yg menerima kesan disebabkan pilihan yg kita buat...dan juga di akhirat kelak...adakah pemimpin yg kita pilih itu benar2 dpt memimpin kita?


sedangkan Hosni Mubarak di Mesir pun boleh tewas...pengisytiharan darurat di sana pun dah tiada. kita di Malaysia masih ada pengisytiharan darurat...ancaman apakah lg yg kita terima?


aku tertarik dgn kata pemimpin pas..jika perdana menteri mengisytiharkan Malaysia akan mengamalkan undang2 mengikut Al-Quran dan Sunnah,masa tu juga pas akan dibubarkan. Tp knp smp skrg masih berkeras? tolak semuatu kerana penting kan MELAYU? skrg baru aku faham,,,bkn melayu kita perjuangkan...kita harus perjuangkan ISLAM.agama Allah..bila Islam yg dijadikan neraca timbang utk segala undang2,,,confirm lah semua perkara tak perlu dirisaukan lg..tiada rasuah,,,penindasan hak2 rakyat yg kita tak sedar dan mcm2 lg...


baik,,,kita cakap soal kebaikan part Barisan Nasional...aku bukan apa...masa arwah ayah hidup dulu tak silap aku masa aku umur dr 10 thn smp 12 thn,,,aku jd setiausaha ayah merangkap org kuat UMNO..so, masa kecik2 dulu aku tak lah terdedah sgt dgn parti2 lain...dan aku fikir diorg ni menyemak je memecahbelahkan negara...ish2...............tp tu dulu.....masa tu mgkin rasuah belum menjadi2...harga barang tak naik mendadak lg.....tp aku fikir bgs juga ada parti pembangkang..sekurang2nya BN takkan duduk diam senang lenang hidup kaya raya makan duit rakyat...


tp satu lah kan aku suka ttg BN,hidup Melayu diberatkan...kalau tgk di penang,,,mana ada dah melayu hidup senang?? makin terpinggir...ni semua salah sapa jugak? Melayu sendiri yg manjaaa rasa hidup selamat dah....tak fikir masa panjang....tp bersyukurlah kan Johor masih lg memelihara hak2 org melayu....tp kan...perasan tak kita,,,Agama ke bangsa yg kita patut perjuangkan?


aku terbayang,,,alangkah bagus kalau negara kita ni benar2 mengikut Al-Quran dan As-Sunnah...dosa rakyat pun makin berkurangan...tiada penipuan...tiada penindasan..sekali gus Melayu pun terbela. tak ke gitu?
apabila Pakatan rakyat wujud, menggelabah lah BN...bg aku,,,if najib betul2 telus dan kroni2 nya telus tak amek hak rakyat,,,hutang kerajaan pusat dikurangkan,,,jgn menggelabah..wat relaks je lah...=)


SPR pun satu hal....isu kat sarawak haritu....jelas mcm xnak bg hak rakyat menang..mcm tak MENYOKONG dan X MENGHORMATI pilihan rakyat...dah orang sana pilih lain,watjelah keje dgn telus..jgn suka hati tukar undang2 last minit cth tak leh kira balik undi lah apelah....lupa bg borang 14 lah apelah...jgn lah tipu rakyat...sedihhhhh lah camni........knp lah politik ni kotor sgt........semua badan2 kerajaan mcm disogok dgn duit walhal duit kerajaan tu duit RAKYAT. bukan parti2 tertentu...


isu perhimpunan BERSIH...ni pendapat aku sendiri je ok..ada baik n buruknya jugak...buruknya sebab menyusah kan org sekeliling je....polis ni baik je sbnrnye...ada segelintir je mgkn org atasan mgkn jugak bukan...xpyh lah gembar gemburkan isu ni lg2 pihak media yg mmg BIAS..huhuhu...buka lah mata...jgn suka hati judge sesuatu yg berlaku tu tanpa fikir panjang...tanpa bersih ni,,,mungkin pilihan raya takkan telus buat selama2nya...cth undi pos. mmg hampeh lah kan resultnya...mcm2 lg...nk buat biometrik pun susah..lmbt lg nak siap katanya...guna dakwat kekal pun susah...ada tu kena kira undi smp 3 kali, tup2 tgk keputusan berubah....




mmg politik ni kotor...tak kurang juga kisah video lucah....mungkin betul mungkin tak..hanya Allah yg tahu..aku pun tak suka pemimpin yg mcmni...sama2 lah kita amek yg baik buang yg keruh...siasat dulu...jgn sebar kan video merepek2 tu kat merata2...jatuh hukum FITNAH nnt sapa yg malu? sebab aku sendiri dah pernah rasa DIFITNAH. jd aku faham sgt perasaan org yg difitnah. tersepit. tp aku rasa skrg org leh bersumpah suka hati...tak tahu nak percaya yg mana kan?


kita ni belajar2 dan belajar...tp buka mata...sapa yg mmg gila seks..sapa yg memang makan duit rakyat...sapa yg mahu tegakkan Islam bukan melayu semata2...sapa yg tegakkan dan majukan Melayu,,,sapa yg penting kan ekonomi rakyat...mcm2 lg lah....pk baik n buruknya...mmg kotor..tp satu masa tetiba korg akan rasa...owhhhh......no wonder lah...baca blog2 berilmiah sahaja mengenai kajian awal lg ttg politik negara...link tak leh lah bg sebab mls nak mengaitkan sesiapa...


pikirlah sendiri...kalau BN pd aku,,,mmg kaya weh....apa kau nak dia akan support..mcm kat Johor...cuma satu je lah..jgn smp telur tembelang tu wujud n pecah..mmg kecewa lah rakyat...jaga baik2 naaa keaiban masing2...haha


then pakatan plak..bg aku kalau bab agama ni,,,bahagian mana yg salah habaq mai sket..
cuma, Islam sering dianggap agama pemalas,serabut,rimas,pengganas mcm2 lg....


tp ingatlah...knp ISLAM di politik kan? mmg lah itu strategi...bukan islam diguna2kan..tp itu saja lah cara yg telah ditetapkan utk mentadbir negara.demokrasi dan politik. jgn salah faham ttg islam..kalau tolak islam.maksudnya kamu tolak Allah?


kan senang kalau bersatu padu..masing2 saling melengkapi....atau mungkin Allah dah takdirkan aku akan hidup dlm negara yg ada politik kotor smp kiamat nnt? mgkn sehingga Islam akan menang...di situ nnt kita akan tahu sapa dalang semua ni kan...


wallahualam......hanya cadangan biasa2 tak membawa maksud menyebelahi mana2 pihak...hati kat BN tu masih byk...tp aku taknak mengundi hanya sebab sejarah negeri atau keluarga..tp kena betul2 memilih krn Allah....mudah2an pilihan ku adalah yg terbaik dr aspek ekonomi,sosial , agama dan politik hendaknya..amin...

Tuesday

cari lah HATI mu

‎assalammualaikum....
segala entri yg aku rasa ikutkan perasaan semua dah didelete beberapa hari yg lalu...syukur alhamdulillah...dan mudah2an aku akan kembali ke landasan yg sebenar...tmpt di mana org yg byk bersabar,byk mengingati Allah,rasulullah s.a.w. menjaga hubungan dgn keluarga dan sahabat serta sentiasa mendoakan Islam...




"Carilah hatimu di tiga tempat... Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika kau tidak temui juga, maka berdoalah kepada Allah, pinta hati yang baru kerana hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati!"-Imam Ghazali



sayangilah ISLAM,keluarga dan sahabat2 =)

assalammualaikum.

terlintas x dlm hati kita, cukup kah dgn solat fardhu,solat sunat,bangun malam,baca al-quran utk
diri kita masuk syurga? cukup x?

ya. begitulah yg aku fikir dulu.cukuplah sekadar buat yg atas,buat amal jariah,buat baik dgn hamba2 yg lain..sudah cukup...fokus pd study...tp rupa2nya ada lg yg aku terlupa..subhanallah...mungkin selamani aku menolak sekeras2nya...tak ku sangka pula ramai lg mengalami ujian yg sama dgn diri akuni.......bukan aku sorg je rasa sebenarnya...dan Allah maha besar, beri lg aku peluang utk sedar diri.kembali utk ditarbiyahkan dan mentarbiyah org lain.inshaAllah...

bukan mudah  utk ditarbiyahkan..hanya org2 tertentu shj dpt mentarbiyahkan hati sekeras batu akuni...alhamdulillah,,,kak wana merupakan slh seorang yg mampu menyedarkan aku ttg hal yg mungkin aku lupakan.....walaupun pd mulanya YA aku tersentap....nama ku dipanggil namun aku sedar semua yg berada di situ sedang mengadap Allah,,,bukan kak wana yg bertanya...tp Allah yg tanya ! sedar lah aku waktu itu,,,bongkaknya aku kat dunia ni....solat jemaah pun kadang2 skip2..kadang2 sminggu tu xpegi langsung...khusyukkah aku? yakin kah aku dpt 4flat? yakin kah aku di akhirat nnt aku dpt memiliki kebahagiaan? aku lebih penting kan duniawi....pntg kan perasaan org lain...yg kdang2 membuat aku sendiri kecewa...alhamdulillah.alhamdulillah..alhamdulillah...hati ku kusut ketika itu...mcm2 mslh aku fikir..ttg itu...ttg ini...ttg org itu..ttg org ini..smp aku menangis sepuas2nya betapa kering sgt iman di dada kerana xmampu lg membtulkan keadaan dan menyelesaikan masalah..aku tidak ada sape2 lg utk meluahkan perasaan aku yg kusut saat itu...alhamdulillah.....Allah mendengar kekusutan aku...alhamdulillah...Allah maha mengetahui apa yg kita semua rasa..apa yg kita semua benci,suka,semua Dia tahu....aku berharap ketenangan itu nnt menjadi milik aku  selama2nya.....shingga nafasku terhenti dan sehingga aku dibogelkan menghadap Allah...

kwn2,,,,tahu x...nnt masa hari perhitungan...ada satu golongan di sana...golongan apa? cuba fikir?
golongan yg malu segala kejahatan nya ditayangkan utk ditonton oleh semua orang...sehingga mereka menangis2 merintih mengatakan " YA ALLAH AKU RELA DIHUMBAN TERUS KE NERAKA DARI KAU MENAYANGKAN SEGALA KEJAHATAN AKU DI DUNIA...TLG AKU YA ALLAH..CAMPAK AKU KE NERAKA..AKU SANGGUP....AKU MALU ! "

ya allah.......................fikirlah apa kesalahan kita lakukan di dunia ini...samaada yg org lain nampak ataupun tak...samaada yg kita sedar atau x.....

aku berkongsi kat sini bukan hanya bertujuan utk mengaibkan diri..tp sbg pedoman buat yg membaca..sedarlah...bila2 masa shj nyawa kita boleh ditarik balik..knp mesti bongkak pd Allah? bila sebut shj program agama, ada yg tergelak,,,ada yg aggp diri xlayak...ada yg pandang remeh...mcm2 lg....termasuklah aku asyik rasa diri xlayak....rasa dgn solat fardhu,qiam,baca quran,sume mcm dah cukup...tp perjuangan rasulullah sendiri pun aku lupakan. lebih pentingkan perasaan CINTA yg bertuhankan NAFSU !

aku syg semua sahabat2 aku...aku syg semua ahli keluarga aku..kalau boleh aku nak bersama2 mereka di akhirat kelak......sungguh...pernah x kamu MENANGIS  merindui rasulullah? kita ni umat siapa?ya..aku ngaku,,aku xpenah nangis seikhlas hati merindui baginda rasulullah s.a.w.....tp ingat lah kembali mgkin ada antara kita pernah tahu tp terlupa hadith ini :

Dalam sebuah riwayat hadith... dikisahkan...

..ketika itu Nabi Muhammad SAW sdg duduk bersama para sahabat diantaranya Saidina Umar, Osman, Ali, Abu Bakar dan lainnya... lalu kemudian baginda bertanya pada para sahabat..

"wahai sahabatku, tahukah kalian, siapakah hamba Allah yg mulia di sisi Nya..."

para sahabat terdiam.. lalu kemudian salah seorang sahabat mengatakan...
"para malaikat ya Rasulullah.. merekalah yg mulia.."

Baginda berkata, "ya para malaikat itu mulia... kerAna mereka dekat dgn Allah... mereka sentiasa bertasbih dan beribadah kepada Allah...sudah tentu malaikat mulia, tapi... bukan itu yg ku maksudkan.."

lalu kemudian para sahabat kembali terdiam...
tiba2 seorang sahabat pula berkata... '" tentulah para Nabi itu mulia ya Rasulullah..."

Nabi Muhammad tersenyum dan berkata, "ya, para Nabi itu mulia... mereka adalah utusan dari Allah.. sudah tentu mereka mulia... tapi ada lagi yg lainnya.."

para sahabat terdiam lagi.... lalu bertanya, "siapa lagi yg mulia???"
lalu seorang lagi sahabat bertanya, "apakah kami sahabatmu ya Rasulullah yg mulia itu..?"

Baginda memandang wajah sahabat satu persatu dgn penuh kasih syg... baginda tersenyum melihat mereka.. lalu berkata, "tentulah kalian mulia.. kalian dekat dgnku malah kalain membantu perjuanganku, bagaimana mungkin kalian tidak mulia.. tentulah kalian mulia... tapi.. ada lagi lain yg mulia..."

para sahabat terdiam semuanya... mereka xmampu berkata apa2 lagi..

lalu.. bayangkan, tiba2 Baginda Nabi Muhammad SAW merundukkan wajahnya,
bayangkan tiba2 Nabi Muhammad SAW menangis dihadapan para sahabatnya..

penuh sayu para sahabat pun tertanya, "kenapa kau menangis ya Rasulullah.."

lalu bayangkan Baginda mengangkat wajahnya kelihatan air mata yg berlinangan membasahi pipi dan janggut Baginda dan berkata...

"wahai saudaraku sahabatku, tahukah kalian siapa yg mulia itu?"

"mereka adalah manusia2 yg akan lahir lama selepas wafatku nanti..."

"mereka terlalu mencintai Allah dan tahukah kalian, mereka xpernah memandangku.. mereka xpernah melihat wajahku, mereka hidup tidak dekat denganku sebagaimana kalian.."

"tetapi mereka begitu rindu kepadaku..."

dengan penuh kasih syg Baginda berkata...
"dan.. saksikanlah wahai sahabtku semua... AKU PUN RINDU KEPADA MEREKA...."

"dan mereka, mereka yg mulia itu......."

"merekalah........ UMATKU............"

bayangkan pada saat itu Baginda menitiskan air matanya semua sahabat menangis..

** Disini tolong nyatakan siapa yg dirindui Baginda, siapa yg selalu di doakan oleh Baginda setiap waktu???

Demi ALLAH, sekarang tolong tanya pada diri kita semua, pejamkan mata dan tanya pada hatimu teman2ku.. SUDAHKAH KAU SUDAH MENCINTAI NABI MUHAMMAD SAW..??

RENUNG KEMBALI SIAPA YG KAMU SYG SEBELUM INI...... DUNIAMU??? ATAU KEKASIHMU????

ADAKAH KITA SUDAH LUPA PADA PENGORBANAN BAGINDA..??? ADAKAH KITA LALAI TERHADAP BAGINDA....?? KITA MELEBIHKAN DUNIA DAN KEKASIH KITA BERBANDING BAGINDA... SUBHANALLAH...

TANYA PADA DIRI KALIAN SEMULA... SUDAH BERAPA LAMA KITA LALAI HIDUP DI DUNIA INI..:'(

JIKA KITA UMATNYA TOLONG TANYA PADA DIRI SENDIRI... SUDAHKAH KITA MENCINTAI NABI MUHAMMAD SAW..?? SUDAHKAH ADA AIR MATA YG BERLINANG KERANA RINDU KITA KEPADA BAGINDA..??

Maka mulai saat ini, waktu ini.. kita hadirkan rasa CINTA kepada NABI MUHAMMAD SAW... semoga kelak di hari akhirat kita akan mendapat SYAFAAT Baginda....

Allahumma Solli Ala Muhammad....





maka....sucikan hati...walaupun aku tahu aku bukan seorang yg baik....aku akan cuba membersihkan hati aku ni....bersabarlah wahai hati...permainan mmg dah bermula utk menguji hati2 kita...jaga hubungan dgn Allah, manusia, inshaAllah apabila disoal nnt APA YG KAMU BUAT MASA DIDUNIA,MASA DISAAT LAPANG,MASA DISAAT DIUJI,MASA DISAAT GEMBIRA,MASA DISAAT ORG MELEMPARKAN FITNAH,MASA DISAAT KAMU MELUKAKAN HATI ORG LAIN,MASA DISAAT KAMU EGO,MASA DISAAT KAMU XBERTAUBAT,MASA DISAAT KAMU LUPA SAUDARA KAMU, APA???inshaallah jika kita benar, kita akan dpt menjawab semua itu dgn penuh ketenangan.




minta maaf salah silap...jika aku melayan sgt dosa2 lampau...sungguh,,aku akan tertinggal bahtera yg membawa org2 yg ingin berubah.jd, kalau ada apa2 slh fhm...cepat2 leraikan nya...jgn biar tersimpul lama..kerana mungkin penulis ini xdpt hidup lama...mungkin juga xdpt berjumpa lg...menziarahi jenazah saudara sendiri tatkala byk dosa2nya kita tahu,,,sgt memilukan hati.....itu yg aku rasa bersama sahabt lain haritu....sggupkah kita membiarkan org itu pergi dgn dosa2 yg tak terampun? sanggup? jika sggup, xmustahil kita juga menerima balasan sedemikian rupa...maafkan lah...segala2nya...samada salah kita sendiri atau org lain......sungguh,aku syg sahabat2 aku ! mari sama2 bantu diri masing2 utk kuat di jalan ini :) kalau tunggu aku jd org yg sempurna mmg smp bila2 lah Islam tu xkan menang kan..sebab mana ada org yg sempurna...jd, walaupun kita rasa kita tak layak....smp bila kita nk melayakkan diri? yakinlah dgn kita membantu jln Allah,,Allah akan bantu kita...usaha yg kecil pun takpa...cth bantu rakan2...bersangka baik dgn rakan2...sygi keluarga sepenuh jiwa raga..sayangi org sekeliling kita...tarik mereka utk sama2 mengingati Allah..mulakan itu dulu..inshaALLAH mudah..bukan utk sapa2..utk diri kita sendiri.DIRI KITA SENDIRI


kuatkan lah hati...penting utk menarik org2 yg kamu syg kelak masuk ke syurga...INSHAALLAH :)
Inshaallah...kita sama2 belajar....mana yg baik tu dtg dr Allah,,,yg buruk tu dtg dr Allah juga tp disandarkan ke atas penulis ini yg bernama norfaeizen....

Wednesday

gudluck !

gudluck test control esok!
aku xbykpun study nye...
byk pk mslh lah..haish...
papepun wish me luck!

soffiya

"kalau tak suka atau tak boleh terima sy sekalipun, tlg hormat sy sbg seorang manusia"  -insan terhina-

Tuesday

doa ketika hujan

alhamdulillah..
walaupun semalam hari pertama jual2...lega sbb xkalut sgt..cuma ade beberapa lah yg cuai..huhu
inshaallah akan dibaiki...
jemputlah ye dtg OneStopPuma..=)
kawan aku pun jual mcm2..die lg pro.plg sedap bg aku bananachoc die! siyes sedap.=)
aku jual sket2 je..hehe

skrg hujan lebat...nak study control jap lg.

Doa ketika hujan: اَللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا Allahumma Shoyyiban Na’fian "Ya Allah turunkanlah hujan yang bermanfaat (HR. Bukhari) 


Berdoalah ketika hujan krn waktu itu doa mustajab: “Dua doa yang tidak pernah ditolak ; doa ketika waktu adzan dan doa ketika waktu hujan”. (HR. Hakim/dishahihkan oleh Adz-Dzahabi ).

Sunday

tak guna punya hamba

apa guna dihidupkan kalau kau tak reti rasa bersyukur?
apa guna dihidupkan kalau kau tak takut azab neraka?
apa guna dihidupkan kalau kau tetap melakukan maksiat?
apa guna dihidupkan kalau kau xguna masa yg ada dgn tambah ilmu didada?
apa guna dihidupkan kalau kau hanya tahu buang masa?
apa guna dihidupkan kalau kau dengan manusia pun tak boleh terurus?
apa guna dihidupkan kalau kau hanya tahu membenci?
apa guna dihidupkan kalau kau hanya tahu mengeji dan tidak adil?
apa guna dihidupkan kalau kau rasa harta kat dunia ni kekal?
apa guna dihidupkan kalau kau rasa diri kau dah bagus sgt?
apa guna dihidupkan kalau kau rasa umur kau xkan pernah berhenti meningkat?
apa guna dihidupkan kalau kau rasa hidup ini tidak bertuhan???
apa guna dihidupkan kalau kau rasa dunia ini hanya tempat duit dan perempuan?
apa guna dihidupkan kalau kau rasa api yg panas xkan bakar LIDAH,HATI,MUKA,TANGAN KAU?
apa guna dihidupkan kalau malam kau dibuai mimpi indah bukan dgn ibadah?
apa guna dihidupkan kalau kau sendiri berhasad dengki?
apa guna dihidupkan kalau didunia pun rasa bongkak
apa guna dihidupkan kalau didunia pun kau tak berpijak di bumi yg nyata?
apa guna dihidupkan kalau tak pernah rasa nak bertaubat !
apa guna dihidupkan kalau tak pernah menyesal dgn dosa2 lampau.?
apa guna dihidupkan kalau rasa masa utk Allah tu tiada?
apa guna dihidupkan kalau nak pinjam sket masa utk Allah masa senang pun tiada?
apa guna dihidupkan kalau tak reti berfikir sungguh hari kiamat dah hampir??
apa guna dihidupkan kalau kita tak saling mengingati,berhati bersih,bermaafan,takut pd Allah,


sungguh, aku sgt2 terbeban dgn soalan2 ini...
aku xmampu lg jd org yg baik...kalau lah hanya kurang 1 pahala shj membuat kan aku terhumban ke neraka camna???

maafkan segala salah silap aku...
sempena hari pemergian arwah ayah...
yg sgt hampir..
mohon sedekah kan Al-fatihah pd ABD RAHIM NEYU ABDULLAH yg merupakan cina muallaf memeluk islam pd umur 23 tahun...semga rohnya dicucuri rahmat dan dilepaskan dr azab kubur dan tenang di samping org2 yg beriman..semoga segala amal baik anak2nya sampai dgn cpt pdnya..amin.....:)

Thursday

good advice =)


happy birthday to my sis kak hawa...=) aku doakan semua yg baik2 tu milik kamu.




Monday

HATI yg KECIL

Pernah x kite terfikir..bagaimana hati yg kecil ini,boleh menanggung bermcm2 jenis rase..sakit,suka,sedih,marah,benci...semua terkumpul dlm hati yg sama..







aku harap pemilik tulang rusuk ku ni akan membuat aku
lupa semua yg pernah terjadi sebelum ni......biarlah aku tanggung sorang2 skrg...
xperlu aku cerita kat satu dunia...
jangan cari masalah dgn orang lain...
aku pun harap xde orang cari masalah dgn aku...
dan aku harap aku xlah sensitif sgt lagi.
hati kena keras ! sekeras batu ! tp kat dalam biar lah tuhan je yg tahu..
hehe..merapu !

k daa! thanks a lot for the red day yesterday !
unexpected. hehe..betul ke ayat aku ni?
belasah je lah..

if you're lucky enough to be different, don't you ever change, be yourself always because no one better to be you ^_^ - syikin

belajar rajin2 ye semua..nanti nak kena tanggung family kan...=)
hehe..doakan aku ni bijak sket..hehe






Sunday

biru biru biru . blue blue blue

assalammualaikum !

my fav color is blue.
tp aku selalu nye xlah suke pakai semua barang warna biru..
sebab warna lain pun aku suka sebenarnye..huhu...
nak share!
dah berjaya ******** ! hehe...
so mggu2 yg lalu bz sket.aku kena amek mood dulu if nak susun ape2 dalam bilik.haha
baru rasa semangat nak tido..
lepasni boleh lah masuk gear 3 terus...inshaallah...
alhamdulillah..
akak ku telah pun selamat di...huhu
walaupun ade mcm2 cerita yg buat aku sedih..
aku sentiasa doakan semua nya akan kembali biasa mcm org lain.
aku sentiasa doakan org2 yg aku syg supaya sentiasa hepi .
doakan aku jugak ye..hehe..


"i'm not afraid to try again, i'm just afraid if the same thing gonna happen again"
i want to rewrite..."i'm not afraid to try again,i'm just afraid if i can't forget u..."
nvm...it's only a lil bit script given by our Creator...Allah s.w.t. let Him to guide our way.Insha Allah.


hidup kena sentiasa refresh.supaya x....huhu...inshaallah !!! xsabauuuuu nak abes belaja....:P

so saje je lah kan nak share.
let the pics tell the stories..hehe..


tgh tggu budak amek lesen balik latihan..kahkah


ignore it.haha

ouh..ni dah giv up time ni..joging xseberapa kat luar track.bila masuk track dah pancit..haha..
but i prefer jog kat luar track..huhu...ambil angin,xpanas sgt n scene yg berbeza..hehe..kat track ni keje aku jalan n main2 je..kahkah...pica n nisa je jaguh..:P

biru tu yg penting. hehe..buku sepah2 jgn amek peduli..haha..

ok .  ni tempat aku akan berhempas pulas semni n sem depan.inshaAllah !

ehem. nite everybody. =)







Saturday

sabar lah .

wahai hati bersabarlah...
rawatlah hati mu dgn cara yg betul...
mungkin ada silap kat mana mana...
kalau dia sudah membenci dan sudah memiliki orang lain,,,redha kan lah...
hidup xselalu nya indah...
mungkin yg pahit itu akan jadi manis kelak...
jangan dikesali lagi...
menangis takkan dapat bg apa2 jawapan...
redhakan lah...
capailah cinta yg benar2 hakiki...

jika dia kata xtakut mencuba lagi, tp takut kalau benda yg sama berlaku lg....
xpelah...anggap itu semua skrip yg Allah dah bg utk dia...
Allah juga bg aku skrip..watak utk hidupkan drama Nya di bumi ini...

inshaAllah,,,aku cuba redha...membaca tafsir yg kadang2 dalam drama tahajjud cinta, aku seakan2 teringat ayat2 yg dilafazkan itu..masih jauh lg perjalanan,,masih cetek lg pengetahuan...perlahan2...

1.10.2011 hari bermakna bg my sis. aku sentiasa mendoakan kebahagiaan dia dunia akhirat..