Wednesday

dirty...

assalammualaikum...


tujuan menulis ni bukan utk apa2...saja as my own opinion...
sedar tak sedar tak lama lg kita mengundi...dan negara kita mengamalkan hak demokrasi...
kita jgn main kata ini tak bagus,itu tak bagus,duk dengar org kata itu ini...tp kita sendiri kena banyak membaca,melihat,mendengar,berfikir secara logik...sebab ini hak kita...1hari nanti anak cucu kita juga yg menerima kesan disebabkan pilihan yg kita buat...dan juga di akhirat kelak...adakah pemimpin yg kita pilih itu benar2 dpt memimpin kita?


sedangkan Hosni Mubarak di Mesir pun boleh tewas...pengisytiharan darurat di sana pun dah tiada. kita di Malaysia masih ada pengisytiharan darurat...ancaman apakah lg yg kita terima?


aku tertarik dgn kata pemimpin pas..jika perdana menteri mengisytiharkan Malaysia akan mengamalkan undang2 mengikut Al-Quran dan Sunnah,masa tu juga pas akan dibubarkan. Tp knp smp skrg masih berkeras? tolak semuatu kerana penting kan MELAYU? skrg baru aku faham,,,bkn melayu kita perjuangkan...kita harus perjuangkan ISLAM.agama Allah..bila Islam yg dijadikan neraca timbang utk segala undang2,,,confirm lah semua perkara tak perlu dirisaukan lg..tiada rasuah,,,penindasan hak2 rakyat yg kita tak sedar dan mcm2 lg...


baik,,,kita cakap soal kebaikan part Barisan Nasional...aku bukan apa...masa arwah ayah hidup dulu tak silap aku masa aku umur dr 10 thn smp 12 thn,,,aku jd setiausaha ayah merangkap org kuat UMNO..so, masa kecik2 dulu aku tak lah terdedah sgt dgn parti2 lain...dan aku fikir diorg ni menyemak je memecahbelahkan negara...ish2...............tp tu dulu.....masa tu mgkin rasuah belum menjadi2...harga barang tak naik mendadak lg.....tp aku fikir bgs juga ada parti pembangkang..sekurang2nya BN takkan duduk diam senang lenang hidup kaya raya makan duit rakyat...


tp satu lah kan aku suka ttg BN,hidup Melayu diberatkan...kalau tgk di penang,,,mana ada dah melayu hidup senang?? makin terpinggir...ni semua salah sapa jugak? Melayu sendiri yg manjaaa rasa hidup selamat dah....tak fikir masa panjang....tp bersyukurlah kan Johor masih lg memelihara hak2 org melayu....tp kan...perasan tak kita,,,Agama ke bangsa yg kita patut perjuangkan?


aku terbayang,,,alangkah bagus kalau negara kita ni benar2 mengikut Al-Quran dan As-Sunnah...dosa rakyat pun makin berkurangan...tiada penipuan...tiada penindasan..sekali gus Melayu pun terbela. tak ke gitu?
apabila Pakatan rakyat wujud, menggelabah lah BN...bg aku,,,if najib betul2 telus dan kroni2 nya telus tak amek hak rakyat,,,hutang kerajaan pusat dikurangkan,,,jgn menggelabah..wat relaks je lah...=)


SPR pun satu hal....isu kat sarawak haritu....jelas mcm xnak bg hak rakyat menang..mcm tak MENYOKONG dan X MENGHORMATI pilihan rakyat...dah orang sana pilih lain,watjelah keje dgn telus..jgn suka hati tukar undang2 last minit cth tak leh kira balik undi lah apelah....lupa bg borang 14 lah apelah...jgn lah tipu rakyat...sedihhhhh lah camni........knp lah politik ni kotor sgt........semua badan2 kerajaan mcm disogok dgn duit walhal duit kerajaan tu duit RAKYAT. bukan parti2 tertentu...


isu perhimpunan BERSIH...ni pendapat aku sendiri je ok..ada baik n buruknya jugak...buruknya sebab menyusah kan org sekeliling je....polis ni baik je sbnrnye...ada segelintir je mgkn org atasan mgkn jugak bukan...xpyh lah gembar gemburkan isu ni lg2 pihak media yg mmg BIAS..huhuhu...buka lah mata...jgn suka hati judge sesuatu yg berlaku tu tanpa fikir panjang...tanpa bersih ni,,,mungkin pilihan raya takkan telus buat selama2nya...cth undi pos. mmg hampeh lah kan resultnya...mcm2 lg...nk buat biometrik pun susah..lmbt lg nak siap katanya...guna dakwat kekal pun susah...ada tu kena kira undi smp 3 kali, tup2 tgk keputusan berubah....




mmg politik ni kotor...tak kurang juga kisah video lucah....mungkin betul mungkin tak..hanya Allah yg tahu..aku pun tak suka pemimpin yg mcmni...sama2 lah kita amek yg baik buang yg keruh...siasat dulu...jgn sebar kan video merepek2 tu kat merata2...jatuh hukum FITNAH nnt sapa yg malu? sebab aku sendiri dah pernah rasa DIFITNAH. jd aku faham sgt perasaan org yg difitnah. tersepit. tp aku rasa skrg org leh bersumpah suka hati...tak tahu nak percaya yg mana kan?


kita ni belajar2 dan belajar...tp buka mata...sapa yg mmg gila seks..sapa yg memang makan duit rakyat...sapa yg mahu tegakkan Islam bukan melayu semata2...sapa yg tegakkan dan majukan Melayu,,,sapa yg penting kan ekonomi rakyat...mcm2 lg lah....pk baik n buruknya...mmg kotor..tp satu masa tetiba korg akan rasa...owhhhh......no wonder lah...baca blog2 berilmiah sahaja mengenai kajian awal lg ttg politik negara...link tak leh lah bg sebab mls nak mengaitkan sesiapa...


pikirlah sendiri...kalau BN pd aku,,,mmg kaya weh....apa kau nak dia akan support..mcm kat Johor...cuma satu je lah..jgn smp telur tembelang tu wujud n pecah..mmg kecewa lah rakyat...jaga baik2 naaa keaiban masing2...haha


then pakatan plak..bg aku kalau bab agama ni,,,bahagian mana yg salah habaq mai sket..
cuma, Islam sering dianggap agama pemalas,serabut,rimas,pengganas mcm2 lg....


tp ingatlah...knp ISLAM di politik kan? mmg lah itu strategi...bukan islam diguna2kan..tp itu saja lah cara yg telah ditetapkan utk mentadbir negara.demokrasi dan politik. jgn salah faham ttg islam..kalau tolak islam.maksudnya kamu tolak Allah?


kan senang kalau bersatu padu..masing2 saling melengkapi....atau mungkin Allah dah takdirkan aku akan hidup dlm negara yg ada politik kotor smp kiamat nnt? mgkn sehingga Islam akan menang...di situ nnt kita akan tahu sapa dalang semua ni kan...


wallahualam......hanya cadangan biasa2 tak membawa maksud menyebelahi mana2 pihak...hati kat BN tu masih byk...tp aku taknak mengundi hanya sebab sejarah negeri atau keluarga..tp kena betul2 memilih krn Allah....mudah2an pilihan ku adalah yg terbaik dr aspek ekonomi,sosial , agama dan politik hendaknya..amin...

No comments: