Tuesday

sayangilah ISLAM,keluarga dan sahabat2 =)

assalammualaikum.

terlintas x dlm hati kita, cukup kah dgn solat fardhu,solat sunat,bangun malam,baca al-quran utk
diri kita masuk syurga? cukup x?

ya. begitulah yg aku fikir dulu.cukuplah sekadar buat yg atas,buat amal jariah,buat baik dgn hamba2 yg lain..sudah cukup...fokus pd study...tp rupa2nya ada lg yg aku terlupa..subhanallah...mungkin selamani aku menolak sekeras2nya...tak ku sangka pula ramai lg mengalami ujian yg sama dgn diri akuni.......bukan aku sorg je rasa sebenarnya...dan Allah maha besar, beri lg aku peluang utk sedar diri.kembali utk ditarbiyahkan dan mentarbiyah org lain.inshaAllah...

bukan mudah  utk ditarbiyahkan..hanya org2 tertentu shj dpt mentarbiyahkan hati sekeras batu akuni...alhamdulillah,,,kak wana merupakan slh seorang yg mampu menyedarkan aku ttg hal yg mungkin aku lupakan.....walaupun pd mulanya YA aku tersentap....nama ku dipanggil namun aku sedar semua yg berada di situ sedang mengadap Allah,,,bukan kak wana yg bertanya...tp Allah yg tanya ! sedar lah aku waktu itu,,,bongkaknya aku kat dunia ni....solat jemaah pun kadang2 skip2..kadang2 sminggu tu xpegi langsung...khusyukkah aku? yakin kah aku dpt 4flat? yakin kah aku di akhirat nnt aku dpt memiliki kebahagiaan? aku lebih penting kan duniawi....pntg kan perasaan org lain...yg kdang2 membuat aku sendiri kecewa...alhamdulillah.alhamdulillah..alhamdulillah...hati ku kusut ketika itu...mcm2 mslh aku fikir..ttg itu...ttg ini...ttg org itu..ttg org ini..smp aku menangis sepuas2nya betapa kering sgt iman di dada kerana xmampu lg membtulkan keadaan dan menyelesaikan masalah..aku tidak ada sape2 lg utk meluahkan perasaan aku yg kusut saat itu...alhamdulillah.....Allah mendengar kekusutan aku...alhamdulillah...Allah maha mengetahui apa yg kita semua rasa..apa yg kita semua benci,suka,semua Dia tahu....aku berharap ketenangan itu nnt menjadi milik aku  selama2nya.....shingga nafasku terhenti dan sehingga aku dibogelkan menghadap Allah...

kwn2,,,,tahu x...nnt masa hari perhitungan...ada satu golongan di sana...golongan apa? cuba fikir?
golongan yg malu segala kejahatan nya ditayangkan utk ditonton oleh semua orang...sehingga mereka menangis2 merintih mengatakan " YA ALLAH AKU RELA DIHUMBAN TERUS KE NERAKA DARI KAU MENAYANGKAN SEGALA KEJAHATAN AKU DI DUNIA...TLG AKU YA ALLAH..CAMPAK AKU KE NERAKA..AKU SANGGUP....AKU MALU ! "

ya allah.......................fikirlah apa kesalahan kita lakukan di dunia ini...samaada yg org lain nampak ataupun tak...samaada yg kita sedar atau x.....

aku berkongsi kat sini bukan hanya bertujuan utk mengaibkan diri..tp sbg pedoman buat yg membaca..sedarlah...bila2 masa shj nyawa kita boleh ditarik balik..knp mesti bongkak pd Allah? bila sebut shj program agama, ada yg tergelak,,,ada yg aggp diri xlayak...ada yg pandang remeh...mcm2 lg....termasuklah aku asyik rasa diri xlayak....rasa dgn solat fardhu,qiam,baca quran,sume mcm dah cukup...tp perjuangan rasulullah sendiri pun aku lupakan. lebih pentingkan perasaan CINTA yg bertuhankan NAFSU !

aku syg semua sahabat2 aku...aku syg semua ahli keluarga aku..kalau boleh aku nak bersama2 mereka di akhirat kelak......sungguh...pernah x kamu MENANGIS  merindui rasulullah? kita ni umat siapa?ya..aku ngaku,,aku xpenah nangis seikhlas hati merindui baginda rasulullah s.a.w.....tp ingat lah kembali mgkin ada antara kita pernah tahu tp terlupa hadith ini :

Dalam sebuah riwayat hadith... dikisahkan...

..ketika itu Nabi Muhammad SAW sdg duduk bersama para sahabat diantaranya Saidina Umar, Osman, Ali, Abu Bakar dan lainnya... lalu kemudian baginda bertanya pada para sahabat..

"wahai sahabatku, tahukah kalian, siapakah hamba Allah yg mulia di sisi Nya..."

para sahabat terdiam.. lalu kemudian salah seorang sahabat mengatakan...
"para malaikat ya Rasulullah.. merekalah yg mulia.."

Baginda berkata, "ya para malaikat itu mulia... kerAna mereka dekat dgn Allah... mereka sentiasa bertasbih dan beribadah kepada Allah...sudah tentu malaikat mulia, tapi... bukan itu yg ku maksudkan.."

lalu kemudian para sahabat kembali terdiam...
tiba2 seorang sahabat pula berkata... '" tentulah para Nabi itu mulia ya Rasulullah..."

Nabi Muhammad tersenyum dan berkata, "ya, para Nabi itu mulia... mereka adalah utusan dari Allah.. sudah tentu mereka mulia... tapi ada lagi yg lainnya.."

para sahabat terdiam lagi.... lalu bertanya, "siapa lagi yg mulia???"
lalu seorang lagi sahabat bertanya, "apakah kami sahabatmu ya Rasulullah yg mulia itu..?"

Baginda memandang wajah sahabat satu persatu dgn penuh kasih syg... baginda tersenyum melihat mereka.. lalu berkata, "tentulah kalian mulia.. kalian dekat dgnku malah kalain membantu perjuanganku, bagaimana mungkin kalian tidak mulia.. tentulah kalian mulia... tapi.. ada lagi lain yg mulia..."

para sahabat terdiam semuanya... mereka xmampu berkata apa2 lagi..

lalu.. bayangkan, tiba2 Baginda Nabi Muhammad SAW merundukkan wajahnya,
bayangkan tiba2 Nabi Muhammad SAW menangis dihadapan para sahabatnya..

penuh sayu para sahabat pun tertanya, "kenapa kau menangis ya Rasulullah.."

lalu bayangkan Baginda mengangkat wajahnya kelihatan air mata yg berlinangan membasahi pipi dan janggut Baginda dan berkata...

"wahai saudaraku sahabatku, tahukah kalian siapa yg mulia itu?"

"mereka adalah manusia2 yg akan lahir lama selepas wafatku nanti..."

"mereka terlalu mencintai Allah dan tahukah kalian, mereka xpernah memandangku.. mereka xpernah melihat wajahku, mereka hidup tidak dekat denganku sebagaimana kalian.."

"tetapi mereka begitu rindu kepadaku..."

dengan penuh kasih syg Baginda berkata...
"dan.. saksikanlah wahai sahabtku semua... AKU PUN RINDU KEPADA MEREKA...."

"dan mereka, mereka yg mulia itu......."

"merekalah........ UMATKU............"

bayangkan pada saat itu Baginda menitiskan air matanya semua sahabat menangis..

** Disini tolong nyatakan siapa yg dirindui Baginda, siapa yg selalu di doakan oleh Baginda setiap waktu???

Demi ALLAH, sekarang tolong tanya pada diri kita semua, pejamkan mata dan tanya pada hatimu teman2ku.. SUDAHKAH KAU SUDAH MENCINTAI NABI MUHAMMAD SAW..??

RENUNG KEMBALI SIAPA YG KAMU SYG SEBELUM INI...... DUNIAMU??? ATAU KEKASIHMU????

ADAKAH KITA SUDAH LUPA PADA PENGORBANAN BAGINDA..??? ADAKAH KITA LALAI TERHADAP BAGINDA....?? KITA MELEBIHKAN DUNIA DAN KEKASIH KITA BERBANDING BAGINDA... SUBHANALLAH...

TANYA PADA DIRI KALIAN SEMULA... SUDAH BERAPA LAMA KITA LALAI HIDUP DI DUNIA INI..:'(

JIKA KITA UMATNYA TOLONG TANYA PADA DIRI SENDIRI... SUDAHKAH KITA MENCINTAI NABI MUHAMMAD SAW..?? SUDAHKAH ADA AIR MATA YG BERLINANG KERANA RINDU KITA KEPADA BAGINDA..??

Maka mulai saat ini, waktu ini.. kita hadirkan rasa CINTA kepada NABI MUHAMMAD SAW... semoga kelak di hari akhirat kita akan mendapat SYAFAAT Baginda....

Allahumma Solli Ala Muhammad....





maka....sucikan hati...walaupun aku tahu aku bukan seorang yg baik....aku akan cuba membersihkan hati aku ni....bersabarlah wahai hati...permainan mmg dah bermula utk menguji hati2 kita...jaga hubungan dgn Allah, manusia, inshaAllah apabila disoal nnt APA YG KAMU BUAT MASA DIDUNIA,MASA DISAAT LAPANG,MASA DISAAT DIUJI,MASA DISAAT GEMBIRA,MASA DISAAT ORG MELEMPARKAN FITNAH,MASA DISAAT KAMU MELUKAKAN HATI ORG LAIN,MASA DISAAT KAMU EGO,MASA DISAAT KAMU XBERTAUBAT,MASA DISAAT KAMU LUPA SAUDARA KAMU, APA???inshaallah jika kita benar, kita akan dpt menjawab semua itu dgn penuh ketenangan.




minta maaf salah silap...jika aku melayan sgt dosa2 lampau...sungguh,,aku akan tertinggal bahtera yg membawa org2 yg ingin berubah.jd, kalau ada apa2 slh fhm...cepat2 leraikan nya...jgn biar tersimpul lama..kerana mungkin penulis ini xdpt hidup lama...mungkin juga xdpt berjumpa lg...menziarahi jenazah saudara sendiri tatkala byk dosa2nya kita tahu,,,sgt memilukan hati.....itu yg aku rasa bersama sahabt lain haritu....sggupkah kita membiarkan org itu pergi dgn dosa2 yg tak terampun? sanggup? jika sggup, xmustahil kita juga menerima balasan sedemikian rupa...maafkan lah...segala2nya...samada salah kita sendiri atau org lain......sungguh,aku syg sahabat2 aku ! mari sama2 bantu diri masing2 utk kuat di jalan ini :) kalau tunggu aku jd org yg sempurna mmg smp bila2 lah Islam tu xkan menang kan..sebab mana ada org yg sempurna...jd, walaupun kita rasa kita tak layak....smp bila kita nk melayakkan diri? yakinlah dgn kita membantu jln Allah,,Allah akan bantu kita...usaha yg kecil pun takpa...cth bantu rakan2...bersangka baik dgn rakan2...sygi keluarga sepenuh jiwa raga..sayangi org sekeliling kita...tarik mereka utk sama2 mengingati Allah..mulakan itu dulu..inshaALLAH mudah..bukan utk sapa2..utk diri kita sendiri.DIRI KITA SENDIRI


kuatkan lah hati...penting utk menarik org2 yg kamu syg kelak masuk ke syurga...INSHAALLAH :)
Inshaallah...kita sama2 belajar....mana yg baik tu dtg dr Allah,,,yg buruk tu dtg dr Allah juga tp disandarkan ke atas penulis ini yg bernama norfaeizen....

No comments: